Malimo-stipend 10: Granly skole
I dette innlegget får du høre mer om en spesifikk stipend-tildeling. Hvis du vil se oversikten over alle utdelte stipend finner du den her. Hvis du/dere ønsker å søke selv kan dere finne kriterier og mer informasjon i denne artikkelen!
Malimo-stipend til Granly skole
Granly skole (Horten kommune) ved spesialpedagog Christine Midtbust og sosiallærer. De søkte om midler for å sette sammen en bred verktøykasse for sosialt arbeid. De ble innvilget 5375,- til dette formålet. De beskriver det slik:
Søknaden ble utarbeidet av skolens støtteteam, bestående av sosiallærer og spesialpedagog fra Granly skole i Horten. Vi har daglig oppfølging av elever med behov for ekstra støtte, og har derfor god kjennskap til deres individuelle utfordringer, interesser og utviklingsmål.
Valg av materiell ble gjort med utgangspunkt i elevenes behov, og vi la stor vekt på å velge ressurser som kunne fremme mestring, sosial utvikling og en forutsigbar skolehverdag. Elevenes interesser og uttrykte preferanser ble tatt med i vurderingen, slik at materialet skulle oppleves relevant, motiverende og tilpasset deres hverdag.
Gjennom vår direkte kontakt med elevene har vi sett tydelig hvordan rett støtte og riktige verktøy kan skape positiv utvikling – og det var nettopp dette som var utgangspunktet for søknaden.
Vår vurdering i Malimo er at dette er et spennende og nyttig tiltak, særlig fokuset på å gi sosiallærer en verktøykasse som kan plukkes fra i arbeidet med ulike elever. Dette har helt klart en betydningsfull psykososial effekt.
-
Tilpasset støtte: En variert verktøykasse gjør det lettere å møte barns ulike behov, noe som fremmer inkludering og mestring.
-
Forebygging av utenforskap: Riktige aktiviteter kan bidra til at barn opplever seg sett, hørt og inkludert i fellesskapet.
-
Relasjonsbygging: Bruk av kreative og praktiske opplegg styrker båndet mellom voksen og barn, og skaper gode arenaer for dialog.
-
Mestring og selvtillit: Barn får oppleve små og store suksesser, noe som styrker selvfølelsen.
-
Støtte til emosjonsregulering: Materiell og aktiviteter kan hjelpe barn å sette ord på følelser og utvikle strategier for å håndtere dem.
-
Sosial læring: Barn får trene på empati, samarbeid, kommunikasjon og forståelse av sosiale spilleregler.
-
Fleksibilitet: En godt sammensatt verktøykasse gir mulighet til å tilpasse arbeid raskt, enten det gjelder enkeltbarn eller grupper.
-
Motivasjon og engasjement: Variert materiell og lekpregede aktiviteter gjør læringsprosessen mer lystbetont.
Effekt av stipendet / tiltaket
Granly skole forteller: Materiellet vi bestilte og «sosialt arbeids» pakken har vi tatt i aktiv bruk i det daglige arbeidet med elever som har behov for ekstra støtte innen sosial utvikling og struktur i skolehverdagen. Materiellet har vært en verdifull del av vårt arbeid, og brukes kontinuerlig for å styrke elevenes sosiale ferdigheter, øke forutsigbarheten og bidra til en tryggere og mer inkluderende skolehverdag.
Barna og foresatte gir positive tilbakemeldinger på pausekassene og opplegget knyttet til «sosialt arbeid». Elevene opplever at tiltaket gir dem meningsfulle pauser, bedre struktur og økt trivsel i skolemiljøet. Mange setter pris på at de har tilgang til variert materiell som gir dem noe konkret og positivt å gjøre i pausene.
Sosiale og strukturerte pauser
Gjennom Malimo-stipendet har vi fått muligheten til å anskaffe materiell som brukes som pauseaktiviteter for elevene. Tiltaket har hatt en positiv effekt ved at elevene nå har tilgang til strukturert og tilpasset materiell i pausene, noe som bidrar til bedre regulering og økt konsentrasjon i undervisningen. Vi har etablert en egen materiellbank som gjør det enkelt å tildele utstyr til elever som har behov for det, og som kan dra nytte av en mer forutsigbar og meningsfull pause. Dette har gitt oss et konkret verktøy for å støtte elevenes behov for bevegelse, pauser og struktur, som igjen fremmer bedre læringsmiljø og økt trivsel i skolehverdagen. Timeglasset på 10 minutter er perfekt å bruke. Elevene kommer tilbake i klasserommet når sanden er rent ut.
Ressursen Sosialt arbeid har vært til stor nytte i vårt arbeid med sosial utvikling og å skape en mer forutsigbar skolehverdag for elevene. Materialet har bidratt til å strukturere og tydeliggjøre sosiale ferdigheter, og har gitt oss konkrete verktøy som støtter opp om elevenes behov for trygghet og oversikt. Et eksempel på dette er bruken av dagsplaner med bilder, som vi har implementert for å gi elevene økt forutsigbarhet i skolehverdagen. Dette har ført til større ro, bedre trivsel og mer selvstendighet blant elevene. På bilde ser du en elev som har to arbeidsoppgaver før pause. Når det er pause kan han velge mellom tre pauseaktiviteter.
På bildet ovenfor til høyre ser man en elev jobbe med følelses-materiellet. Se mer informasjon og forslag til økt under.
Oppfordrer andre til å søke stipend
Når vi spør om Granly skole vil anbefale andre å søke stipend hos Malimo er svaret klart: Absolutt – uten tvil! Vi vil på det varmeste anbefale andre skoler og pedagoger å søke på Malimo-stipendet. Stipendet gir tilgang til gjennomtenkte og praktiske læremidler som er utviklet med stor forståelse for både elevers og læreres behov. For oss har materialet vært en viktig støtte i arbeidet med å skape struktur, forutsigbarhet og sosial trygghet for elevene. Samtidig har det forenklet arbeidshverdagen for de voksne, frigjort verdifull tid og gitt rom for mer målrettet læring. Vi opplever Malimo som en inspirerende og relevant støttespiller i skolehverdagen.
Inspirert? Søk gjerne på Malimo-stipend! Finn kriterier, søknadsfrist og søknadsinformasjon her.
Økt: Følelser i bilder fra Malimo
Målgruppe: gutt i førsteklasse. Varighet: Ca. 45 minutter. Tema: Følelsesuttrykk, emosjonell bevissthet og empati. Kompetansemål: Elevene skal kunne gjenkjenne og sette ord på egne og andres følelser.
- Innledning (10 minutter)
Formål: Aktivere forkunnskaper og skape trygghet rundt temaet.
- Start med en kort samtale: Hva er følelser? Hvilke følelser kan vi ha? Hvordan ser vi på andre hvordan de føler seg?
- Skriv opp ulike følelser på tavla eller bruk følelseskort:
Eks: glad, trist, redd, sint, overrasket, stolt, lei seg, forvirret, nervøs.
- Hovedaktivitet: Bildetolkning (25 minutter)
Formål: Øve på å identifisere følelser gjennom visuelle uttrykk.
- Se på bilder (10 minutter)
- Bruker bilder av mennesker (barn og voksne) som uttrykker ulike følelser fra Malimo.
Spørsmål til hvert bilde:
- Hvordan tror du denne personen har det? Hva føler personen? Hva får deg til å tro det? Hva kan ha skjedd før bildet ble tatt?
- Avslutning og refleksjon (10 minutter)
- Samtale: Var det lett eller vanskelig å se følelsene? Er det noen følelser som er vanskeligere å forstå enn andre?
- Har du noen gang følt deg slik selv?
Tillegg:
- Bruk speil og la barna øve på å lage ansiktsuttrykk selv.
- Bruk kjente karakterer (f.eks. fra Disney eller barnebøker) og snakk om følelsene deres i ulike scener.
Oppsummering av arbeid med følelsesuttrykk – elev (6 år)
Tema: Følelser i bilder
Metode: Bildetolkning og samtale om følelser
I dag har eleven deltatt i et opplegg hvor elevene jobbet med å gjenkjenne og uttrykke følelser gjennom tolkning av bilder fra Malimo. Eleven var aktiv og engasjert i samtalen i starten av økten, og han viste stor interesse da vi begynte å se på bilder av ulike ansiktsuttrykk. Han var rask til å sette ord på følelsene han så i bildene, og brukte begreper som glad, lei seg, sint og litt redd. På et bilde av en jente med store øyne og åpen munn, sa eleven: "Hun ser overraska ut, kanskje noen sa noe rart!"
Eleven deltok også i oppgaven der elevene skulle velge et bilde, skrive (eller diktere) hva de trodde personen følte, og finne på en liten historie rundt det. Han valgte et bilde av en gutt som så trist ut. Han sa: "Jeg tror han er lei seg fordi ballen hans ble borte." Han tegnet deretter et bilde hvor gutten først spilte med ballen, og deretter et bilde hvor han lette etter den.
I refleksjonssamtalen sa eleven at det kan være vanskelig å vite hva andre føler, fordi "noen smiler selv om de ikke er glade". Dette viser en begynnende forståelse for at følelser ikke alltid vises tydelig på utsiden. Vi klipte ut bildene og spilte Memory med følelsesbildene
Oppsummering:
Eleven viste god evne til å gjenkjenne og sette ord på følelsesuttrykk. Han brukte bildene som utgangspunkt for å utvikle små fortellinger, og viste empati og refleksjon i samtalene. Han var engasjert gjennom hele økta og bidro aktivt både muntlig og gjennom tegning.