Arbeidshefter om samisk kultur og tradisjoner
Det er godt etablert i læreplanene at elever skal lære om samisk kultur og tradisjoner. Dette temaheftet har lesetekster på to nivå og oppgaver til teksten. Temahefter er arbeidshefter med fagstoff rundt ulike tema med små porsjoner av tekst og rike illustrasjoner. Avsnitt som er nøkkelordsorientert som oppsummerer et emne bredt. Kultursensitivitet er alltid ekstremt viktig, og materiellet er gjennomlest av flere personer med lærerutdanning og samiske røtter. Dette gir en ekstra trygghet i arbeidet! Har du noen innspill er de hjertelig velkommen. Heftene passer for elever fra ca. 3.trinn og oppover, avhengig av leseferdigheter. De kan også brukes muntlig med voksenstøtte.
Merk at arbeidsheftet finnes i to utgaver:
Type B har også utvidet tekst med mer informasjon. Begge typene har to nivå. Formålet med type B var å tilby et alternativ som er bedre egnet for ungdommer og voksne som skal lære om samisk kultur, tradisjon og historier.
Emner om kultur og tradisjon
I arbeidet med samisk kultur og tradisjoner kunne man strengt tatt holdt på i 1000 timer og fremdeles hatt svært mye igjen å lære. Arbeidsheftet skal gi en oversikt. Noen tema er bare nevnt og kan utfylles med nettkilder og lærebøker, mens andre tema er utdypet nærmere. For å lære enda mer anbefaler jeg å se på Leseglød Samer, der går man mer i dybden. Heftet har innhold med både nordsamisk og sørsamisk fokus og illustrasjoner. Håper også å få inn mer lulesamisk etter hvert.
Innhold i arbeidsheftet
Dette arbeidsheftet har historisk, geografisk og kulturelt innhold. Man lærer mer om Sápmi, samenes bosetningsområde, Samenes nasjonaldag, ulike samiske språk, tradisjonell livsstil, nomadeliv i lavvo, reindrift før og nå, moderne livsstil, joik, gammel sjamanistisk religion, sjaman, runebomme, samiske folkedrakter, samiske årstider og behandlingen av samer i Norge.
Fornorskningspolitikken har påvirket samisk kultur og tradisjon
Behandlingen av samer i Norge er en mørk del av norsk historie, og er viktig å lære om. Å gjengi et så alvorlig tema på en oppsummerende måte er vanskelig, og noe jeg har gjort etter beste evne med all respekt for historien. Refleksjonsspørsmål er en del av opplegget, men kan ikke erstatte en klassediskusjon og videre arbeid med tema. Overgrepene den samiske befolkningen ble utsatt for av norske myndigheter er ikke unike på verdensbasis. Å arbeide med samene historisk sett gir god mulighet til å se på likheter med andre urfolk og hvordan de har blitt behandlet.
Relevante kompetansemål
Det står mye om det samiske i overordnet del av læreplanverket. Ut over det finnes relevante kompetansemål først og fremst i læreplan i samfunnsfag, og kompetansemål etter 4. og 7.trinn:
- utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene (4.trinn)
- presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå (4.trinn)
- samtale om identitet, mangfold og fellesskap og reflektere over hvordan det kan oppleves ikke å være del av fellesskapet(4.trinn)
- reflektere over hvem som har makt, og hva et demokrati er, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å påvirke beslutninger (4.trinn)
- sammenligne hvordan ulike kilder kan gi ulik informasjon om samme tema, og reflektere over hvordan kilder kan brukes til å påvirke og fremme bestemte syn (7.trinn)
- reflektere over hvorfor konflikter oppstår, og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan håndtere konflikter (7.trinn)
- utforske ulike sider ved mangfold i Norge og reflektere over menneskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap (7.trinn)
- drøfte hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og utvikle forslag til hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering (7.trinn)
- samtale om menneske- og likeverd og sammenligne hvordan menneskerettighetene er blitt og blir ivaretatt i ulike land (7.trinn)
- utforske hovedtrekk ved historien til samene og de nasjonale minoritetene i Norge og presentere rettigheter samene og de nasjonale minoritetene i Norge har i dag (7.trinn)
Aktivitetsark i tillegg
Sammen med arbeidshefte A får man fire aktivitetsark for fargelegging (ett naturbilde og tre koftebilder), samt fargelegging av det samiske flagget og design av runebomme. Disse er inkludert i heftet, og finnes i tillegg separat i ressursbiblioteket. 🙂 Tilbehør til arbeidshefte B er flere ark med nordsamiske kofter, sørsamiske kofter og lulesamiske kofter.
Minner også om andre gode ressurser:
- Leseglød, Urfolk:Samer
- Utforskeropplegg om samer (veggavis, arbeidsark, prosjekt)
- Brodere eller perle samisk flagg (gratis)
Ved å gå inn på "nyheter" får du i praksis opp en liste over alt materiell på Malimo.no, sortert etter det nyeste. På denne siden er det også et filter som du kan bruke for å velge materiell som finnes på nordsamisk og/eller sørsamisk. Dette er f.eks tallkort og årstidsoversikt, enkle ressurser man kan bruke for å få frem litt samisk språk.
Jeg håper dette kan være en fin og konkret arbeidsmåte. Min anbefaling er å bruke arbeidsheftet ellers i året også, ikke bare opp mot samenes nasjonaldag 6.februar. 🙂