Skriftforming med håndskrift, stavskrift og løkkeskrift

Skriftforming på tre vis med stavskrift, løkkeskrift og Malimos egne skrifttype: håndskrift. God, systematisk trening.

Skriftforming handler om å lære å forme bokstavene riktig, med riktig størrelse, rekkefølge på strekene og riktig retning. Dette omfatter både formskrift, stavskrift og eventuelt løkkeskrift.

Håndskrifttrening er en målrettet øving i å utvikle en flytende, leselig og funksjonell håndskrift – en ferdighet som barn skal bruke daglig både i skolen og videre i livet.

Hvorfor er skriftforming viktig?

Digital skriving har en stor plass i samfunnet vårt nå og videre, men det er flere gode grunner til å ivareta håndskrivingsferdighetene. Vi vil aldri bli 100% digitale, noen ganger trenger vi å skrive for hånd og da er det viktig at skriften vår er forståelig.

Noen forskere (NTNU) mener at barn blir smartere av å skrive for hånd, og at flere studier viser at både barn og voksne lærer mer og husker bedre ved bruk av håndskrift. De samme forskerne hevder også at man bruker flere deler av hjernen når man skriver for hånd enn på tastatur. Dette støttes av flere miljøer, og utfordres av andre. Les mer i artiklene. Det er også et argument at det finnes fordeler ved å redusere skjermtid/skjermbruk.

Ferdigheter som øves ved skriftforming

Finmotorikk

Å øve på håndskrift og skriftforming styrker finmotorikken. Man må ha et godt blyantgrep for å skrive, og muskulaturen i hånden trenes. Presisjon og øyemotorikk kommer også inn her. Dette er grunnlaget for både skriving og tegning.

Kjenne igjen og huske bokstaver

Å skrive for hånd kan hjelpe barn å kjenne igjen og huske bokstaver bedre. Flere sanser kobles inn samtidig knyttet til bokstavens form. Ved å si bokstavenes lyder høyt mens man skriver jobber man også med koblingen lyd-bokstav noe som er viktig for avkoding i lesing.

Forberedelse til tekstskaping

Når skriftforming er automatisert frigjøres kognitiv kapasitet til å tenke på innhold, setningsoppbygging og rettskriving. Hvis man bruker all energi på å forme bokstaver blir disse delene vanskeligere.

Hukommelse

Forskningen nevnt ovenfor hevder at å skrive for hånd gir en dypere bearbeiding av innhold enn hvis man skriver digitalt, og at dette gir sterkere spor/koblinger i hjernen. Dette kan styrke hukommelse og forståelse. All slik utvikling vil hjelpe med kommende aktiviteter, strukturering av tanker og ikke minst sammenheng i tekst.

Hvordan kan man støtte barn i treningen på skriftforming og håndskrift?

Det er viktig med systematisk øving som skjer jevnlig, er variert og er tilpasset det enkelte barnet. De må øve på både bokstavenes former, på ord og enkle setninger. I tillegg er blyantgrepet viktig, og ikke minst sittestilling, for å unngå unødvendig motorisk strev. Hjelpeark og bokstavhus er viktig visuell støtte. Kombiner øving på skriftforming med lesing og lydering for helhetlig språkutvikling. Ikke minst bør man ha meningsfylte og varierte oppgaver.

Skriftforming på tre vis med stavskrift, løkkeskrift og Malimos egne skrifttype: håndskrift. God, systematisk trening.

Malimo håndskrift, finnes kun hos Malimo.

Hva inneholder skriftforming-leksjonene?

Skriftforming er en voksende serie med skriftformingsmateriell. Materiellet fås i tre varianter: håndskrift, stavskrift og løkkeskrift i bokstavhus. Alle leksjoner er tilknyttet et gitt tema. Alle leksjoner er tilgjengelig på bokmål og nynorsk. Merk at det kan være ordvariasjoner på målformene. Leksjonene er like på de tre skriftvariantene innen hvert tema. Skal dere jobbe med både ordinær håndskrift og stavskrift anbefaler jeg å bruke ulike temahefter.

Oppgavenes struktur er lik i leksjonene, noe som fremmer selvstendig arbeid. De har visuell variasjon for motivasjonens del. Hver leksjon har 16 sider inkludert forside, noe som gir et fint hefte. Skriv det ut ferdig stiftet med multifunksjonsskriver, dobbeltsidig og da som A5, eller skriv det ut som A4 enkeltsidig eller dobbeltsidig og sett det inn i en mappe/perm, lim inn i arbeidsbok eller lignende.

Oppgavene har både farge og svarthvit-illustrasjoner, og man sporer både ord og setninger. Noen oppgaver har også sporing først, og så selvstendig skriving etterpå. Tilleggsoppgaver er:

  • spor teksten og tegn
  • velg to ting fra teksten og tegn dem
  • les, spor, farg riktig bilde x 2
  • skriv og tegn
  • tegn det du liker best fra temaet

Skriftforming på tre vis med stavskrift, løkkeskrift og Malimos egne skrifttype: håndskrift. God, systematisk trening.

Bokstavkart over stavskrift. Teksten er sammenhengende i leksjonene.

Skriftforming på tre vis med stavskrift, løkkeskrift og Malimos egne skrifttype: håndskrift. God, systematisk trening.

Bokstavkart over løkkeskrift. Teksten er sammenhengende i leksjonene.

Se alle tilgjengelige leksjoner i skriftforming her!

Legg igjen en kommentar