Rom i Norge og den internasjonale romdagen 8.april
Rom i Norge og den internasjonale romdagen (8.april) er tema verdt å arbeide med. Romfolket har status som nasjonal minoritet i Norge, på samme måte som kvenene. Historisk sett har folkegruppen vært svært utsatt for diskriminering og trakassering, også i Norge. Dessverre opplever mange av dem dette også i dag, samt brudd på menneskerettighetene.
Romfolk i Norge i dag
HL-senteret sier at "Den norske gruppen av rom består av ca. 500 personer med norsk statsborgerskap. Disse bor mer eller mindre permanent i Norge, de fleste i Oslo. Gruppen består av etterkommere etter fem familier som alle hadde tilhørighet i Norge før krigen." Les mer god informasjon i artikkel lenket opp under fra HL-senteret.
Fordommer, hat og propaganda mot minoriteten rom kalles antisiganisme. Dette innebærer all slags diskriminering og rasisme mot gruppen. Norge har fått sterk kritikk av Europarådet for hvordan norske og tilreisende rom blir behandlet.
Vi som pedagoger har et ansvar gjennom opplæringsloven og læreplaner for å løfte tematikken og skape grunnlag for toleranse, likeverd og inkludering.
Tips til ressurser og informasjon om rom i Norge og den internasjonale romdagen
Her er en samling lenker med informasjon og stoff.
- Gratis flagg fra Malimo
- Store norske leksikon, SNL: Antisiganisme
- SNL: rom i Norge og rom etnisk gruppe
- NAFO, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring: Den internasjonale romdagen
- NAFO: Hvem er rom? (inneholder film)
- HL-senteret (Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter): Norske rom
- HL-senteret: Hva er en minoritet?
- UDIR: Nasjonale minoriteter, rom
- Likestillings- og diskrimineringsombudet: Stopp diskrimineringen av romfolk
- Amnesty om diskriminering og trakassering av romfolk
- NRK, quiz om rom
- Minstemme.no - søkefilter rom
- Språkrådet
- Litteraturforslag fra Bergen offentlige bibliotek
Relevant for læreplanverket og rammeplan
Å arbeide med minoritetsspørsmål er en åpenbar del av overordnet del av læreplanverket. Det handler blant annet om menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold og demokrati og medvirkning. Det er også en del av rammeplaner for barnehage.
Indirekte mål som kan knyttes til tema rom i Norge
I de enkelte fagene finner man også både indirekte mål og konkrete mål å forankre arbeidet i. Indirekte mål kan være gode å bake inn tema rom i, for eksempel:
- sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk (Norsk, 4.trinn)
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet (Norsk, 7.trinn)
- utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid (K&H, 2.trinn)
- samtale om måltidsskikkar frå norsk og samisk kultur og frå andre kulturar, og om verdien av å ete saman med andre (M&H, 4.trinn)
- lage måltid frå ulike kulturar og fortelje om og utforske korleis sosialt fellesskap og samhandling kan vere med på å styrkje god helse (M&H, 7.trinn)
- utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla (Samf., 4.trinn)
- samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn (Samf., 7.trinn)
Direkte mål rundt minoriteter i Norge
Det finnes svært mange andre mål som også er relevante for å dra inn tema rom i Norge. Mer konkrete mål finner vi i samfunnsfag og KRLE, her er noen eksempler:
- beskrive og gi døme på mangfald i Noreg, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket (Samf., 2.trinn)
- samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet (Samf., 4.trinn)
- utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap (Samf., 4.trinn)
- drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering (Samf., 4.trinn)
- utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag (Samf., 7.trinn)
- gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast (Samf., 10.trinn)
- gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå (Samf., 10.trinn)
- samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen (KRLE, 4.trinn)
- gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Norge, inkludert samers og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie (KRLE, 7.trinn)
Håper dette var en nyttig samling med informasjon! Har du tips til andre ressurser som kan linkes opp i dette innlegget?
Send meg gjerne en melding via meldingsboblen så kan det oppdateres!