Malimo-stipend 9: Øreåsen skole
I dette innlegget får du høre mer om en spesifikk stipend-tildeling. Hvis du vil se oversikten over alle utdelte stipend finner du den her. Hvis du/dere ønsker å søke selv kan dere finne kriterier og mer informasjon i denne artikkelen!
Malimo-stipend til Øreåsen skole
Øreåsen skole (Moss kommune) ved kontaktlærer Else Randi Gjemmestad søkte om midler til innkjøp av friminutt- og turutstyr. De ble tildelt 2.500,- og har utnyttet stipendet utrolig godt! Bak ønskelisten stod 6.trinn. Formålet var mer sosiale aktiviteter og utstyr som skulle brukes i friminutt og på tur. Bilde i innlegget viser fornøyde elever i full aktivitet! ♥
Vår vurdering i Malimo er at dette er et flott trivselsfremmende tiltak som helt klart kan ha en betydningsfull psykososial effekt.
- Fremmer inkludering: Lavere terskel for å delta gir flere mulighet til å bli med i fellesskapet.
- Styrker sosial kompetanse: Elevene øver på samarbeid, turtaking, og konflikthåndtering i naturlige situasjoner.
- Reduserer stress: Fysisk aktivitet øker trivsel og demper uro og stress.
- Skaper nye relasjoner: Variasjon i lek bryter opp faste grupper og åpner for nye vennskap.
- Støttet av forskning: Godt fysisk og sosialt læringsmiljø henger tett sammen med trivsel og tilstedeværelse.
Effekt av stipendet / tiltaket
Else Randi forteller: Vi ser stor økning i aktivitet i friminuttene. Elevene har «alle muligheter» og leker og spiller mer sammen enn før. Elevene er i ekstase etter utstyret kom. De gleder seg til å være sammen i friminuttene og er så glade for at de slipper å måtte «løpe først» til utstyr når friminutt starter. Nå er det alltid noe de kan finne på, for vi har så mye forskjellig utstyr.
Til Moss avis forteller hun at selv om beløpet ikke er det aller største, så har det betydningsfull effekt: Vi må ikke glemme at én fotball kan samle flere titalls elever et helt friminutt. Noen spiller «enspretten», noen liker basket. Andre liker volleyball og liker pingpong. Det er mange ulike interesser, alle barn er forskjellige – og de trenger ulike ting. Det viktigste er at de får være i aktivitet, ute i friminuttene, som gjør at de får de gode pausene fra skoletimene og kan le sammen.
Les egen sak om tiltaket i Moss avis!
Det positive med elevmedvirkning
Else Randi oppsummerer også et elevenes holdning til utstyret er forbedret: Vi ser elevene får mer eierskap til utstyret når de har måtte «jobbe for det» mer enn utstyret vi får hvert år av skolen. De kjenner det er deres. Det er en viktig erfaring.
Oppfordrer andre til å søke stipend
Når vi spør om Øreåsen skole vil anbefale andre å søke stipend hos Malimo er svaret veldig tydelig: Vi vil absolutt anbefale andre å søke på Malimo-stipend! Se på alt utstyr vi fikk, og hva det gir elevene. Vi fikk 2.500kr. Noen kan tenke det er en liten sum, men det ble masse utstyr! Vi fikk handlet inn 3 fotballer, to kanonballer, to volleyballer, to basketballer, to kanonballer, to bordtennisrekkertsett, 30 bordtennisballer, to doble hengekøyer og fire tarp. Riktig nok har vi sett over alle tilbud vi kan finne, men det nytter! Søk i vei 😊
Inspirert? Søk gjerne på Malimo-stipend! Finn kriterier, søknadsfrist og søknadsinformasjon her.