Malimo-stipend 8: Rotsundelv skole
I dette innlegget får du høre mer om en spesifikk stipend-tildeling. Hvis du vil se oversikten over alle utdelte stipend finner du den her. Hvis du/dere ønsker å søke selv kan dere finne kriterier og mer informasjon i denne artikkelen!
Malimo-stipend til Rotsundelv skole
Rotsundelv skole (Nordreisa kommune) ved virksomhetsleder Maia-Sofie Pedersen søkte om midler til innkjøp av læringsspill til elever på 1.-4.trinn med fokus på ITO - og sosialt samspill. Vi syns dette var et godt og trivselsfremmende tiltak, lek og spill har absolutt en viktig rolle i både læringsarbeid og sosialt liv på skolen. Tiltaket ble utviklet i samarbeid med lærere på småskoletrinnet og spesialpedagogisk team. Elevene ble involvert i planleggingen ved å komme med ønsker og forslag til hvilke typer spill de ønsket seg.
- Trygghet og trivsel: Spillene gir et sosialt samlingspunkt som kan skape et godt miljø
- Fremmer inkludering: Lavere terskel for å delta gir flere mulighet til å bli med i fellesskapet.
- Styrker sosial kompetanse: Elevene øver på samarbeid, følge regler, turtaking, og konflikthåndtering i spill.
- Relasjonsbygging: Variasjon bryter opp faste grupper og åpner for nye vennskap.
- Språkutvikling: Rollespill og dialog i lek fremmer ordforråd, fortellingsevne og kommunikasjon.
- Reduserer stress: Fysisk og variert aktivitet øker trivsel og demper uro og stress.
Effekt av stipendet / tiltaket
Maia-Sofie forteller: Vi mottok en rekke spill direkte fra Malimo. Det var pedagogiske brettspill og kortspill innen norsk, matematikk og engelsk. Også materiell for tilpasning i norsk og matematikk.
Hun forteller videre at tiltaket har hatt stor positiv effekt, spesielt for elever med behov for Individuelt Tilpasset Opplæring. De har sett
- Økt motivasjon og engasjement i læringssituasjoner
- Bedre faglig forståelse gjennom konkretisering og lek
- Økt sosial samhandling og samarbeid mellom elever
- Mer mestring og trygghet i læringsmiljøet
Positive elevopplevelser
Elevene har gitt uttrykk for at de liker vært godt spilleøktene. Det er en fin variasjon i undervisningen. Spesielt elever med ITO har hatt godt utbytte av flere læringsspill. De gir mer variasjon til de elevene som trenger mange repetisjoner uten å bli lei. Elevene utrykker også mye glede rundt det sosiale rundt spillende og utviklere sine muntlige ferdigheter.
Maia-Sofie forteller videre: Dette tiltaket har vist oss hvor stor verdi det ligger i å kombinere lek og læring. Spillene har blitt en naturlig del av undervisningen, og vi ser at det gir rom for både faglig vekst og relasjonsbygging. Det har også vært en fin måte å inkludere elever med ulike behov på en likeverdig og engasjerende måte.
Oppfordrer andre til å søke stipend
Når vi spør om Øreåsen skole vil anbefale andre å søke stipend hos Malimo er svaret klart: Ja, absolutt! Malimo-stipendet har gitt oss muligheten til å gjennomføre et tiltak vi ellers ikke ville hatt midler til. Det har hatt stor betydning for både faglig og sosial utvikling hos elevene, og vi anbefaler varmt andre skoler og barnehager å søke.
Inspirert? Søk gjerne på Malimo-stipend! Finn kriterier, søknadsfrist og søknadsinformasjon her.