Malimo-stipend 6: Ambjørnrød skole

I dette innlegget får du høre mer om en spesifikk stipend-tildeling. Hvis du vil se oversikten over alle utdelte stipend finner du den her. Hvis du/dere ønsker å søke selv kan dere finne kriterier og mer informasjon i denne artikkelen!

Malimo-stipend til Ambjørnrød skole

Ambjørnrød skole (Fredrikstad kommune) ved kontaktlører Lone Kristine Lindvaag og elevene på 6.trinn søkte om midler til å utvikle en lekekrok for klassen. De ble tildelt 3000,- og har gjort en kjempejobb med å skaffe spill og leker på tilbud og ikke minst brukt. Det syns vi er supert! Formålet var å utstyre også eldre elever med utstyr for meningsfylt lek.

Vår vurdering i Malimo er at dette er et viktig og godt trivselsfremmende tiltak som helt klart kan ha en betydningsfull psykososial effekt. Eldre elever trenger også å leke!

  • Trygghet og trivsel: Lekekroken gir et sosialt samlingspunkt som kan skape et godt miljø
  • Fremmer inkludering: Lavere terskel for å delta gir flere mulighet til å bli med i fellesskapet.
  • Styrker sosial kompetanse: Elevene øver på samarbeid, turtaking, og konflikthåndtering i leken.
  • Relasjonsbygging: Variasjon i lek bryter opp faste grupper og åpner for nye vennskap.
  • Støttet av forskning: Godt fysisk og sosialt læringsmiljø henger tett sammen med trivsel og tilstedeværelse.
  • Språkutvikling: Rollespill og dialog i lek fremmer ordforråd, fortellingsevne og kommunikasjon.
  • Kreativitet og fantasi: Lekekroken stimulerer til skaperglede og gir rom for å utforske ulike roller og situasjoner.

Elevenes medvirkning i prosessen

Lone Kristine forteller: I tidligere samtaler med elevene hadde vi allerede snakket om viktigheten av lek og hvorfor vi velger å bruke tid på dette. Leketid var helt nytt for elevene og lekene vi hadde å tilby var for det meste beregnet på yngre barn. Elevene hadde selv ytret et ønske om leker som var mer tilpasset før vi oppdaget stipendet. Muligheten til å søke på stipendet ble presentert for elevene og de ble fort engasjert og skrev egne lapper om hva de synes er bra med leketiden og hvorfor de ønsker leketid på skolen. Da vi fikk innvilget stipendet fikk elevene være med på å lete etter passende leker, komme med forslag og finne priser. Mange fikk seg en liten oppvekker da de så hvor mye enkelte leker koster og kom selv med forslaget om å sjekke ut finn.no. Vi endte derfor opp med å kjøpe noe leker brukt og resten på tilbud, for å få mest mulig for pengene. Vi kjøpte også et brukt kasseapparat og elevene er i full gang med å planlegge butikklek.

Elevene synes det er kjempestas å vite at de har vært med på å bidra til at trinnet har fått flere leker. De er veldig takknemlige og viser stor glede ved bruk av de nye lekene, som er spesielt valgt ut med tanke på muligheter for samarbeid og felles opplevelser.

Effekt av stipendet / tiltaket

Lone Kristine forteller videre: Vi ser at flere av elevene har blitt aktive i leketiden. Det har vært fint for elevene å være med på søknadsprosessen og oppleve at de kan få noe igjen for innsatsen - det skader aldri å prøve. Elever som tidligere har stått litt på utsiden i leketiden har nå blitt mer aktive. Lego, PlusPlus, kasseapparatet, biljard og fotballspill har vært mest populært den første tiden, men nå ser vi at flere tar i bruk mer av de andre lekene også. Elevene snakker varmt om leketiden både til voksne og barn. Etter å ha satt lek på timeplanen opplever vi at elevene får brukt nye sider av seg selv, vi voksne får observert og engasjert oss selv på en helt annen måte, det sosiale miljøet på trinnet har blitt mye roligere og rausere, og nye relasjoner har dukket opp. I tillegg har det en smitteeffekt på resten av skolen, hvor både ansatte, ledelse og elever blir interessert i prosjektet vårt og lurer på hvordan det går. Håpet er, på sikt, at alle setter lek på timeplanen!

Oppfordrer andre til å søke stipend

Når vi spør om Ambjørnrød skole vil anbefale andre å søke stipend hos Malimo er svaret veldig tydelig: Absolutt! Ryddig og oversiktlig. Penger er mangelvare i skolen og stipender som dette burde det absolutt være mer av. Kommunene har dårlige avtaler som ofte fører til dyrere produkter. På denne måten kunne vi kjøpe både brukt og på tilbud, slik at vi fikk mer for pengene. Vi er utrolig takknemlige for muligheten til å fortsette med prosjektet vårt og håper på timeplanfestet lek for alle!

Inspirert? Søk gjerne på Malimo-stipend! Finn kriterier, søknadsfrist og søknadsinformasjon her.

Legg igjen en kommentar