Støtteressurser til lesing – leselogg, lesekort, bokmerker, bokrapporter og mer!
I denne artikkelen samles alt av støtteressurser til lesing - for eksempel leselogg, lesekort, bokmerker, bokrapporter og mer! Lesing er en av de viktigste ferdighetene barn utvikler, og det er rett og slett avgjørende for deres læring og utvikling. Hvis man ikke kan å lese og har god leseforståelse blir det svært vanskelig å tilegne seg kunnskap i andre fag. Leseglede er også et mål i seg selv!
Uansett om det handler om å mestre bokstavene, forstå sammenhenger eller analysere tekster, trenger barn ulike verktøy og støtte for å ha gode leseopplevelser. Støtteressursene fra Malimo kan brukes i ulike aldre, fra de som nettopp begynner å lese til de som arbeider med å forstå mer komplekse tekster. Disse ressursene inkluderer, som nevnt, blant annet leselogg, lesekort, bokmerker, bokrapporter og andre praktiske hjelpemidler som engasjerer og motiverer i leseprosessen. Slike leseaktiviteter gir god lesetrening!
Se forslag til serier med lesetekster i høyre marg! 🙂
Leselogg - enkel eller omfattende støtteressurs
En leselogg er et godt verktøy for å følge med på lesingen over tid. Ved å notere hvilke bøker de leser, hvor mange sider de fullfører, og kanskje også hvordan de opplever teksten, får både barn og voksne innsikt i leseutviklingen. En logg kan være helt enkel med dato, sider/tekst/bok, og den kan utvides med at man skriver et kort notat om hva man har lest i en økt.
Leseloggen kan fremme refleksjon rundt leseopplevelser når man må dokumentere hva som leses, inntrykk det gir, og hvordan man forstår teksten. Man bevisstgjøres i lesingen, noe som også kan påvirke leseforståelsen positivt. Å reflektere over innhold og kontekst er god trening.
Videre kan det å ha et visuelt overblikk over hva som er lest, bidra til å identifisere mønstre og gi grunnlag for å utvikle spesifikke lesestrategier, for eksempel å stille spørsmål før, under og etter lesing eller å bruke ulike metoder for å håndtere utfordrende tekst. Dette kan gjerne kombineres med BISON-overblikk.
Leseloggens funksjon som et dokumentasjonsverktøy gir også rom for å sette mål for fremtidige leseaktiviteter, som å øke antall sider, lese nye sjangre eller fokusere på ulike temaer. Denne målsettingen kan skape en følelse av mestring og motivasjon til videre lesing.
Bildet under. fra venstre mot høyre: lesekort / logg, leselogg, leselogg vinter/jul, bokrapporter og leselogg-tre som også fungerer som en minirapport.
Bokrapport som støtteressurs
Bokrapporter er nyttige for å jobbe med evnen til å analysere, reflektere over og oppsummere innholdet i bøkene de leser. Ved å skrive bokrapporter lærer barna å formidle sine tanker om bokens handling, karakterer, tema og budskap. Dette kan styrke både leseforståelsen og evnen til kritisk tenkning, samtidig som man jobber med skriftlig uttrykksevne.
Varierte aktiviteter og støtteressurser
Lesebingo
Lesebingo kan være en morsom og engasjerende måte for å motivere til lesing. Typisk dreier det seg om å fylle ut ulike leseoppgaver på et bingobrett, som for eksempel å lese en bok med et dyr i hovedrollen, lese høyt for noen, lese på en rar plass, opp ned eller lese ute i naturen og lignende. Man oppmuntres til å variere lesingen og utforske nye typer tekster og settinger. Dette gjør at lesebingoen skaper en positiv "konkurranse" om å fullføre brettet, og gjerne gir en mestringsfølelse når oppgaver krysses av. Fordi lesebingo har et spillpreg, kan det bidra til å senke terskelen for å lese, øke leselysten og styrke barns lesemotivasjon på en lekende og uformell måte. I tillegg kan det være en sosial aktivitet som involverer foreldre, søsken eller medelever.
Leseruller
Leseruller er enkle "motivatorer" der man kan samle øvrig arbeid som gjøres rundt lesingen, for eksempel bokrapportene eller leseloggen. Det kan være knyttet til en enkelt bok, eller for en periode. Dekorer rullen etter ønske, for eksempel med malene fra Malimo. De passer godt sammen med Pringles-bokser. Finn bilde av omslaget til boken som skal jobbes med på nettet. Skriv ut dette og lim det på malen. Velg om dere jobber med kun en bok i leserullen, eller om hver elev samler opp flere arbeider i en rull. Disse kan også brukes som en del av bokcafe. Malimo har en større samling maler, skjema og ressurser for tekstarbeid. Disse har maler for både skjønnlitterære tekster og faktatekster. Fokuset er på lesestrategier, innhold og sjanger. Disse passer veldig godt i leseruller. Utforskeropplegg kan gjerne brukes sammen med disse malene.
Bildet under, fra venstre mot høyre: Bokmerker som også kan være navneskilt, lesebingo, leserull-maler, lesekort med høyfrekvente ord, BISON-overblikk.
Bokmerker
Malimo har en stor samling med bokmerker. En veldig populær variant er et redigerbart sett med figurer, der man kan legge inn navn selv. Disse har flotte farger, og kan skrives ut dobbeltsidig med logg eller lesestrategier på baksiden! I tillegg finnes det mange fine småprosjekter som kan lages med rester fra K&H. Bokmerker er mer enn bare praktiske hjelpemidler for å markere hvor langt man har kommet i en bok. De kan også være designet med motiverende elementer som oppmuntrende ord, spørsmål om teksten eller små oppgaver knyttet til handlingen i boken. Slik kan bokmerker bidra til økt engasjement, refleksjon og leseglede, samtidig som de hjelper barnet til å holde orden på lesingen.
Enkel navigering:
Gode lese-serier på Malimo:
- Lesekort fakta - egnet for alle, fotobasert. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. Påstander sant/usant. Hefteform og kortform. BM, NN og ENG.
- Leseglød - tre nivå, fra ca. 3.trinn og oppover. TPO etter mellomtrinn. Inkl. faktakort, faktaark og quizkort. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. BM, NN og ENG.
- Lesebok FAKTA - sju nivå fra snakkebok nivå 0 for alle og opp til nivå 6 som er lettlest u.trinn. Tema om sesongstoff + samf/nat/KRLE. Quizkort inkl. BM, NN og ENG.
- Lesebok FIKSJON - følger samme struktur som Lesebok FAKTA, men med fiksjonstekster.
- Kortlesing FIKSJON - korte fiksjonstekster med oppgaver som fokuserer på plot, sjanger og lesestrategier.
- Lesebok START - for barn i leseopplæringen. Tre nivå + snakkebok. Gode 90%-hefter. Også egnet for høytlesing.
- Lesestart og STL+ - kan brukes både med og uten STL+. Temarikt alternativ, varierte oppgaver, flere nivå. BM, NN.
- Alfabethefter - gode 90%-tekster, fire nivå for de yngste leserne i begynneropplæringen. BM, NN.
- Leseteater - både leseteater for gruppe og parlesing. Fiksjon og eventyr. BM, NN, ENG.
De aller fleste leseserier på Malimo er LIKS-beregnet.