Fysiske hjelpemidler for lesing og lesetrening
Fysiske hjelpemidler for lesing og lesetrening kan være svært nyttig for mange elever, både de som har god utvikling og ikke minst for de som strever. Det finnes mange ulike varianter, Malimo har primært disse i utvalget:
Hjelpemidler kan gi støtte til fokusert lesing
Fysiske hjelpemidler, som en linjal for å følge teksten, kan hjelpe elever med å holde fokus på riktig linje og unngå å hoppe over eller gjenta deler av teksten. Dette er spesielt nyttig for elever som har utfordringer med visuell sporing eller oppmerksomhet, og kan bidra til å redusere frustrasjon under lesingen. Det gir en bedre og mer avslappet flyt fordi energien kan brukes på selve lesingen, ikke å holde kontroll på hvor man er i teksten. En stor tekstmengde reduseres til overkommelige deler. Et annet slikt hjelpemiddel som fokuserer mer på enkeltord er FingerFocus. De fungerer i prinsippet likt, men med ulik ordmengde.
Multisensorisk læring med lesetelefon
Ved å bruke flere sanser – syn, hørsel og berøring – forsterkes læringen. En lesetelefon som gjør det mulig å høre sin egen stemme klart og tydelig, kombinerer lyd og tale. Dette kan hjelpe eleven med å forbedre lesehastighet og uttale. Multisensorisk tilnærming er effektiv fordi den skaper flere koblinger i hjernen. En annen fordel med en slik lesetelefon er at man får et veldig fokus på seg selv, og ikke hva annet som foregår i rommet eller hos andre lesere. Det blir enklere for eleven å faktisk høre selv når de leser feil, og hjelper dem å rette seg selv.
Skap en aktiv rolle i lesingen
Både leselinjal, FingerFocus og lesetelefoner skaper en aktiv rolle i lesingen. I tillegg finnes det et svært enkelt og rimelig hjelpemiddel: stjernestaver! (Lesepinner) Formålet med disse er primært å skape interesse og motivasjon for aktiviteten. Disse er mindre egnet til lesing av sammenhengende tekst, men fungerer godt der man fokuserer på enkeltord og korte setninger. Brukes gjerne sammen med ord- og bildekort, for eksempel der lærer sier ordet og eleven skal lese/finne/markere med stjernen. Fokuset kan også være å markere ord de syns er viktige, vanskelige eller lignende.
Fysiske hjelpemidler kan gi struktur og forutsigbarhet
Lesing kan være en krevende øvelse, og når det butter i mot kan motivasjonen være tynn. Å regelmessig bruke hjelpemidler eleven blir kjent med kan gi en struktur og forutsigbarhet i lesetreningen som gir trygghet. Teksten endrer seg, men rammene er like. Særlig når man finner et hjelpemiddel eleven responderer positivt på er det viktig å bruke dette videre. Etter hvert som ferdighetene øker kan man trappe ned bruken.
Trygge lesevenner
Av og til er det vanskelig, kanskje til og med skummelt, å lese høyt for andre. En lesetelefon, som nevnt over, er da et godt alternativ. I tillegg har jeg sett positiv effekt av å lese for en "lesevenn" - rett og slett en bamse! Hvis klassen har en klassebamse kan det gjerne være denne, eller det kan være elevens egen. En lesevenn kan hjelpe barna med å få ro i lesingen. Stresse ned. Barna «hjelper» lesevennen sin, som ikke kan å lese selv. Barna får et «ekte» publikum som de vet ikke vil kritisere lesingen deres: det er helt trygt. Fokuset flyttes vekk fra at man skal «prestere» i lesingen. Kanskje liker lesevennen når barnet leser med ulike stemmer? Kanskje trenger lesevennen å bli lest for før den kan sove på kvelden? Kanskje lesevennen syns det er litt vanskelig å forstå teksten og må ha hjelp av barnet til å tolke?
Har du erfaring med andre enkle, fysiske hjelpemidler som gir god støtte?
Enkel navigering:
Gode lese-serier på Malimo:
- Lesekort fakta - egnet for alle, fotobasert. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. Påstander sant/usant. Hefteform og kortform. BM, NN og ENG.
- Leseglød - tre nivå, fra ca. 3.trinn og oppover. TPO etter mellomtrinn. Inkl. faktakort, faktaark og quizkort. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. BM, NN og ENG.
- Lesebok FAKTA - sju nivå fra snakkebok nivå 0 for alle og opp til nivå 6 som er lettlest u.trinn. Tema om sesongstoff + samf/nat/KRLE. Quizkort inkl. BM, NN og ENG.
- Lesebok FIKSJON - følger samme struktur som Lesebok FAKTA, men med fiksjonstekster.
- Kortlesing FIKSJON - korte fiksjonstekster med oppgaver som fokuserer på plot, sjanger og lesestrategier.
- Lesebok START - for barn i leseopplæringen. Tre nivå + snakkebok. Gode 90%-hefter. Også egnet for høytlesing.
- Lesestart og STL+ - kan brukes både med og uten STL+. Temarikt alternativ, varierte oppgaver, flere nivå. BM, NN.
- Alfabethefter - gode 90%-tekster, fire nivå for de yngste leserne i begynneropplæringen. BM, NN.
- Leseteater - både leseteater for gruppe og parlesing. Fiksjon og eventyr. BM, NN, ENG.
De aller fleste leseserier på Malimo er LIKS-beregnet.