Formlike bokstaver – B, D og P

Formlike bokstaver som B, D og P kan være krevende. Les mer om hvorfor å få mange aktivitetstips i dette innlegget!De formlike bokstavene b og d er spesielt utfordrende for mange barn siden de visuelt sett er svært like og har speilvendte former. Denne likheten kan føre til forveksling, spesielt hos begynnende lesere. B og D er i tillegg lydlike, så de er ekstra krevende. Bokstaven p kan også blandes inn, mens q gjerne kommer sjeldnere siden den er lite brukt. En P kan gjerne bli til en Q. Lesesenteret ved UiS anbefaler raskere bokstavinnlæring, der elevene møter alle bokstavene i løpet av høsten på 1.trinn. Det vil si mer enn en bokstav i uka. Dette gjør det mindre sannsynlig at de har lave leseferdigheter ved slutten av skoleåret. De sier: Sikker bokstavkunnskap er en viktig forutsetning for en god leseutvikling. Å blande bokstaver er dermed til hinder for god leseutvikling.

I tillegg viser Lesesenterets forskning at raskere bokstavlæring også fungerer godt for de som strever. Det finnes også gode argumenter for at barn trenger å skrive bokstaver for hånd for å lære dem godt, ikke bare (eller mest) digitalt.

Blanding er et kjennetegn på lese- og skrivevansker

Å blande formlike bokstaver er ett av flere kjennetegn på lese- og skrivevansker. Det gjelder mange barn, men særlig også de med dysleksi. Det er da vanlig å blande blant annet b og d, d og p, m og n, t og f. Dette gjelder både i skriving og lesing. Dette betyr ikke at det kun er barn med lese- og skrivevansker som blander formlike bokstaver, men de vil ha større og mer varige utfordringer.

Mengdetrening på formlike bokstaver er viktig

For å hjelpe barn med å skille mellom b og d er det viktig med en systematisk bokstavopplæring og ikke minst at man benytter multisensoriske metoder. Dette kan inkludere aktiviteter som involverer syn, hørsel og bevegelse. Det er viktig med omfattende mengdetrening der elevene får erfaring med å kjenne igjen linjene og buene bokstaver er satt sammen av, og ikke minst at de kan gjenskape dem. De trenger mye øvelse i å skille bokstaver både skriftlig, i lytting og gjennom lesing. Under følger en rekke konkrete forslag og tips til materiell som kan hjelpe i dette arbeidet.

1. Håndbevegelser og fysiske øvelser

La elevene bruke armene til å forme bokstavene i luften eller tegne dem stort på tavlen. Å bruke hele kroppen kan hjelpe med å forsterke retningen på bokstavene. Kombiner det gjerne med en arbeidspause, gjerne med aktivitetskort (bilde 1 under).

2. Taktile oppgaver

I tillegg er det en fin aktivitet å forme bokstavene taktilt, for eksempel med modelleire (bilde 1 i neste punkt). En annen taktil oppgave er sorteringspuslespill som har en egen samling med BDP-ord (bilde 3). Det finnes også pultstriper og øvingsformer i denne samlingen.

I serien med Puslebokser finner man taktile oppgaver knyttet til bokstaver med både pattern blocks (store og små bokstaver), LEGO (store og små bokstaver, samt leseoppgaver) og byggeklosser som f.eks MathLink Cubes (store og små bokstaver).

3. Skriftformingsoppgaver

Bokstavserien (bilde 4) gir omfattende og god mengdetrening på alle bokstaver. Det finnes også en større samling med gratis skriftformingsark her samt en egen monster-variant med gratis skriftformingsark tilknyttet lesekurs LesABC. Det finnes også visuelle hjelpemidler som bokstavhus-striper.

Formlike bokstaver som B, D og P kan være krevende. Les mer om hvorfor å få mange aktivitetstips i dette innlegget!

4. Variert lesing og aktiviteter med formlike bokstaver i fokus

Malimo har et rikt utvalg materiell som fokuserer på de ulike bokstavlydene. Dette er flott å velge blant for å arbeide med formlike bokstaver. Begrepstrening med tematavler og spill (bilde 1) er en større serie materiell som bar både språklyder og ulike tema i seg. B-lyden, D-lyden og P-lyden er fine å kombinere. En ekstra fordel med denne serien er at den fås i "Type A" som visuelt sett er egnet for barnehage og småtrinn, samt "Type B" som er egnet for mellomtrinn og opp til og med voksne. Dette materiellet har mange funksjoner, fra memory, Alias, lotto, ordlister, lesetrening mm.

I tillegg finnes det mange øvesider for å lytte ut bokstaver / lyder (bilde 2), større samlinger med ord- og bildekort der man kan velge ut aktuelle bokstaver og bokstavhjul / klypekort (bilde 4)

Formlike bokstaver som B, D og P kan være krevende. Les mer om hvorfor å få mange aktivitetstips i dette innlegget!

5. Visuelle hjelpemidler

Alfabetplakater som også kan brukes som kort er fine visuelle hjelpemidler. De finnes i både fet skrifttype og i dysleksivennlig skrift. Bruk også gratis bokstavbrikker og tilhørende bilder for å bygge ord med formlike bokstaver. En gratis alfabetplakat gir oversiktsbilde. Pocket chart-bokstaver er gratis og er i prinsippet det samme som bokstavbrikkene, men er større. De finnes også i dysleksivennlig skrift. Overskriftene er laget for å passe sammen med begrepstrening med tematavler og spill, men fungerer også sammen med bokstavbrikkene og øvrig materiell. Bruk dem for å sortere ord/lyder.

Formlike bokstaver som B, D og P kan være krevende. Les mer om hvorfor å få mange aktivitetstips i dette innlegget!

6. Lydøvinger og lydspill

I Lesevinduet-serien (inkludert i Malimo) finnes det et stort omfang lydøvinger og lydspill.

Lydøvinger er materiell som fokuserer på enkeltlyder. et er en arbeidsmåte logopedene gjerne jobber med spesielt opp mot uttale, der elever som av ulike grunner ikke klarer å forme lydene riktig i munnen får god øving. Det kan være elever med ganespalte, skader i munn og tunge, eller for eksempel elever med Downs syndrom som har et helt annet utgangspunkt for utvikling av muskulatur i munn, lepper og tunge. Dette er ikke leksjoner for å styrke lesingen i leseopplæringen og inngår ikke i helhetslesingens ABC-fase, men er en ren lydtrening og identifisering av enkeltlyder og stavelser.

Lydspill er en arbeidsmåte logopeder gjerne jobber med sammen med barn som av ulike grunner ikke klarer å forme lydene riktig i munnen. For læreren i klasserommet kan det være fint å ha mulighet til å arbeide nettopp med lydspill som supplement til ordinær undervisning. Det kan være som stasjonsarbeid i klassen, eller en del av enkeltelevers spesialpedagogiske undervisning. Det finnes stavelseslotto der man øver på å finne rytme i ord, bildekort som kan brukes til ren lesetrening, lydspill/stigespill med førstelyd som gir flott øving, og stavelseskort/stavelsesøving som er et kortspill. Alle disse spillene kan med fordel brukes sammen med elever som strever med bokstavblanding.

7. Lesekursleksjoner som fokuserer på bokstavlyder

Hvordan velge riktig lesekurs? Intensive lesekurs og klasselesekurs. Basert på Frost/Refsahls forskning. For elever som strever med avkoding og rettskriving. 3.-7.trinn+TPOI både LesABC og intensive lesekurs A og B finnes det leksjoner som er knyttet til enkelte bokstavlyder (også sammensatte lyder). Dette er godt arbeidsmateriell.

Søk også gjerne på b-lyden, d-lyden osv. for å se store utvalg materiell.

7. Lesemateriell med formlike bokstaver i fokus

Alfabetheftene er knallgode 90%-hefter som er ypperlige for å øve på alle bokstaver og lesing. Les mer om dem i eget innlegg. De har også tilhørende arbeidshefter til hver bokstav der man får svært god trening. Anbefales! Hvert alfabethefte har tre nivå, og det har også arbeidsheftene.

Nivådelte alfabethefter gir god lesetrening i begynneropplæringen. 90%-hefter. Fire nivå. Ord-bildeforhold med førstelyd, midtlyd og sistelyd

Her kan du se eksempler fra arbeidsheftene.

Nivådelte alfabethefter gir god lesetrening i begynneropplæringen. 90%-hefter. Fire nivå. Ord-bildeforhold med førstelyd, midtlyd og sistelyd

Som du ser finnes det omfangsrikt og variert materiell som kan hjelpe dere i arbeidet med ordinær bokstavinnlæring, lese- og skriveopplæring - samt når det blir litt vanskelig å skille bokstavene. Ta gjerne kontakt hvis det er noe materiell du savner, så hjelper vi med det! 🙂 Lykke til!

Legg igjen en kommentar