Lydrette lesekort for å knekke lesekoden! (SILOREMA)

Lydrette lesekort hjelper elevene til å knekke lesekodenLydrette lesekort er supergode for å knekke lesekoden. Kortene er effektive for å støtte elevers språkutvikling, spesielt i begynnelsen av leseopplæringen. Lydrette ord følger enkle, logiske regler der bokstaver og lyder stemmer overens, noe som gjør det lettere for elevene å dekode ord. På den ene siden står ordet med bokstaver, og på den andre siden har man en bildefasit.

Mange velger å lære bort bokstavene i rekkefølgen SILOREMA, ISELROMAN og lignende, fordi disse bokstavene gjør det mulig å skape enkle, lydrette ord tidlig i leseopplæringen. Denne systematiske tilnærmingen har flere fordeler, blant annet:

1. Tidlig mestring med lydrette ord

Bokstavutvalget gjør det lett å danne ord som sil, sol, mat, en, to, tre, lese, sel og lignende. Ordene er lydrette, altså har bokstavene en direkte sammenheng med lydene de representerer. Dette gir elevene mulighet til å raskt lese og skrive ord uten unødvendig forvirring, i tillegg til at det bidrar til å gi mestringsopplevelser. Tidlig mestring motiverer elevene til å fortsette å lære nye ord og bokstaver.

2. Rask framgang og logisk progresjon i leseutviklingen

Når man begynner med bokstaver som kan kombineres til lydrette ord får elevene raskt muligheten til å lese hele ord. Denne typen progresjon skaper en logisk fremgang i leseopplæringen fra enklere ord til mer komplekse ord i takt med at man lærer flere bokstaver, noe som legger grunnlaget for en naturlig utvikling av språklig forståelse.

3. Støtte til avkodingsferdigheter

Lydrette ord er enkle å avkode, noe som gir elevene verdifull trening i å knytte lyder til bokstaver. Denne grunnleggende avkodingsferdigheten er avgjørende for å kunne lese ord raskt og nøyaktig. Ved å bruke bokstavene SILOREMA får elevene praktisk erfaring med bokstav-lyd-forbindelser, som videre styrker deres forståelse av hvordan språket fungerer. Avkoding er en nødvendig ferdighet for å lese, og når elevene kan mestre avkoding med disse første bokstavene står de bedre rustet til å møte mer komplekse ord og lyder senere i leseopplæringen.

4. Tidlig forståelse av lese- og skriveprosesser

Siden disse bokstavene er enkle å kombinere til ord kan elevene begynne å skrive ord parallelt med at de lærer å lese dem. Det å lære å skrive ord tidlig gir en dobbel fordel: Elevene lærer ikke bare å lese, men også å uttrykke seg skriftlig, noe som styrker deres helhetlige språkutvikling.

5. Fleksibilitet til videre læring

Når elever har mestret bokstavene i SILOREMA- eller ISELROMAN-rekkefølgen, har de allerede et solid grunnlag for å bygge videre på resten av alfabetet. De kan raskt utvide ordforrådet sitt etter hvert som flere bokstaver introduseres, samtidig som de har en trygghet i avkodingsferdighetene de har opparbeidet seg.

Lydrette lesekort er et  godt hjelpemiddel

Ved å bruke en systematiske rekkefølger legger man til rette for en strukturert og engasjerende leseopplæring. Alt handler om muligheten til å oppleve tidlig mestring, utvikle grunnleggende avkodingsferdigheter og bygge et solid fundament for videre lese- og skriveutvikling.

Lydrette lesekort hjelper elevene til å knekke lesekoden

Hva er et alternativ til strukturert bokstavinnlæring? STL+!

STL+ står for skrive seg til lesing med talesyntese. Dette er en metode der elevene fokuserer på å skrive, og får opplest det de skriver. Det er ingen gitt bokstavrekkefølge, de lærer dem underveis i prosessen. Malimo har en egen serie med materiell egnet for denne metoden: Lesestart og STL+. Serien kan også brukes uten talesyntese.

Legg igjen en kommentar