Sorteringspuslespill for språktrening!

Sorteringspuslespill er en kjekk og visuell læringsaktivitet som er midt i blinken for språktrening og språkleker. Den kan brukes både oppklippet som pusleaktivitet, i tillegg til ikke-delt som kort. Alle kortene fås med store og små bokstaver, samt farge og svarthvit. Bland variantene for å spille memory eller kortspill med stikk. Sorteringspuslespill passer godt i begynneropplæringen både i barnehage og på småtrinnet, kanskje også i TPO med eldre elever. Siden man får støtte av illustrasjonen på kortet er dette en aktivitet alle kan gjøre, også før de kan å lese. Kortene er på bokmål, nynorsk og engelsk.

Sorteringspuslespill er en fin og visuell aktivitet som kan brukes til språkutvikling, ordforråd, språkleker og mer

1 - substantiv med fire bokstaver, 2 - frukt og grønt, 3 - eksotiske dyr, 4 - alfabetet

Sorteringspuslespill er en fin og visuell aktivitet som kan brukes til språkutvikling, ordforråd, språkleker og mer

Hvilke ferdigheter øves på med sorteringspuslespill?

Formålet med sorteringspuslespillene er å gi trening i grunnleggende norsk. Oppgavene i serien er direkte knyttet til kompetansemål i norsk etter 2.trinn og er ment for arbeid med språktrening, både om man bruker dem som puslespill og som vanlige kort. Øvelsen handler om å bygge ord med visuell hjelp. Dette er fine aktiviteter til ordtrening, utvikling av ordforråd, begrepsforståelse, uttaleøving og mer. Serien inneholder en rekke ulike tema hentet fra norskfaget, samt ulike kulturelle tema. Serien er laget for å brukes på stasjoner, i pararbeid eller i en-til-en-undervisning / spes.ped – med fokus på bokstaver, lyder og/eller ord! Noe finmotorikk trenes også siden man må være nøye med stripene underveis i puslingen. Det er også fint å supplere aktiviteten med skriving, der man kan skrive ned selve ordet, skrive etter modellsetning, skrive setninger selv, finne rimord, osv.

Sorteringspuslespill er en fin og visuell aktivitet som kan brukes til språkutvikling, ordforråd, språkleker og mer

1 - Tall 1-10, 2 - substantiv med fem bokstaver, 3- flere ulike sett, 4- følelser, 5 - yrker

Sorteringspuslespill er en fin og visuell aktivitet som kan brukes til språkutvikling, ordforråd, språkleker og merSorteringspuslespill med varierte tema og to språk

Sorteringspuslespillene finnes i en egen samlepakke. Temaene er veldig variert, og inneholder blant annet: substantiv, verb, adjektiv, antonymer, språklyder, tall, alfabetet, dobbel konsonant, sammensatte ord, årstider, sesong, insekter, kjæledyr, gårdsdyr, dyr i havet, frukt og grønt, hobbyer og aktiviteter, Halloween og kostymer, yrker, følelser mm. Ønsk gjerne flere tema dere har lyst til å arbeide med! 🙂

De fleste settene med kort er tilgjengelig på både bokmål, nynorsk og engelsk, og er dermed godt egnet til tverrfaglig arbeid. Timetallet i engelsk er ofte lavt syns jeg, så å jobbe parallelt med to språk kan være flott. I tillegg differensierer det aktiviteten for de som syns det blir litt enkelt på norsk.

Brukstips for sorteringspuslespill

  • Skriv ut ett ark med fire pusleoppgaver, eller velg å skrive ut flere sider på samme ark. På bildet til høyre har jeg skrevet ut fire sider på ett ark, og får da mindre versjoner av pusleoppgavene.
  • Klipp ut pusleoppgavene på forhånd - men ikke klipp opp stripene - hvis du ønsker en laminert kant rundt kortene. Hvis ikke kan du laminere hele arket slik jeg har gjort på bildet til høyre.
  • Jeg organiserer mine ferdig laminerte pusleoppgaver i konvolutter etter emne, og har disse konvoluttene i plastlommer i en ringperm. Det går også an å ta hull og henge 10-12 oppgaver på en bokring/nøkkelring.
  • For differensierte oppgaver kan du skrive ut "brett" slik som på eksempelet til høyre, samt et eget sett som du klipper ut og laminerer. Det laminerte brettet fungerer som en mal, der elevene skal pusle og finne ordene. Dette er god hjelp til helt ferske lesere, eller i en-til-en-situasjoner. På denne måten går det også an å spille med pusleoppgavene, der elever har hvert sitt brett, og så trekker de striper fra en bunke på bordet.
  • Ytterligere differensiering får du ved å be elevene skrive ned ordene de pusler i skriveboken sin. Sterke elever kan også skrive setninger med ordene.
  • Varier bruken av pusleoppgavene ut i fra elevenes forutsetninger. På en stasjon er det greit å blande alle oppgavene i et emne og la elevene samarbeide for å løse dem. Noen ganger trenger ikke elevene vite hvilket emne de pusler om, og kan sammen diskutere hva ordene har til felles.
  • I undervisning med enkeltelev kan det være nødvendig å pusle ett og ett ord, samt at eleven på forhånd vet hvilket ord som skal pusles. Dette vet du best selv med tanke på eleven du skal ha. 🙂
  • Hvis du skal bruke oppleggene på stasjonsarbeid går det også an å blande pusleoppgavene og fordele dem på elevene. De pusler det de kan med brikkene de har, og så må de bytte seg i mellom. De kan foreslå og spørre etter brikker basert på bildet, eller manglende bokstaver.

 

Lykke til med arbeidet! Bruk gjerne meldingsboblen nede til høyre hvis du har noen spørsmål! 🙂

Legg igjen en kommentar