Arbeidshefte om samisk kultur og tradisjoner

Det er godt etablert i læreplanene at elever skal lære om samisk kultur og tradisjoner. Dette arbeidsheftet har lesetekster på to nivå og oppgaver til teksten. Kultursensitivitet er alltid ekstremt viktig, og materiellet er gjennomlest av flere personer med lærerutdanning og samiske røtter. Dette gir en ekstra trygghet i arbeidet! Har du noen innspill er de hjertelig velkommen. Heftene passer for elever fra ca. 3.trinn og oppover, avhengig av leseferdigheter. De kan også brukes muntlig med voksenstøtte.

Emner om kultur og tradisjon

I arbeidet med samisk kultur og tradisjoner kunne man strengt tatt holdt på i 1000 timer og fremdeles hatt svært mye igjen å lære. Arbeidsheftet skal gi en oversikt. Noen tema er bare nevnt og kan utfylles med nettkilder og lærebøker, mens andre tema er utdypet nærmere. For å lære enda mer anbefaler jeg å se på Leseglød Samer, der går man mer i dybden. Heftet har innhold med både nordsamisk og sørsamisk fokus og illustrasjoner. Håper også å få inn mer lulesamisk etter hvert.

Innhold i arbeidsheftet

Dette arbeidsheftet har historisk, geografisk og kulturelt innhold. Man lærer mer om Sápmi, samenes bosetningsområde, Samenes nasjonaldag, ulike samiske språk, tradisjonell livsstil, nomadeliv i lavvo, reindrift før og nå, moderne livsstil, joik, gammel sjamanistisk religion, sjaman, runebomme, samiske folkedrakter, samiske årstider og behandlingen av samer i Norge.

Fornorskningspolitikken har påvirket samisk kultur og tradisjon

Behandlingen av samer i Norge er en mørk del av norsk historie, og er viktig å lære om. Å gjengi et så alvorlig tema på en oppsummerende måte er vanskelig, og noe jeg har gjort etter beste evne med all respekt for historien. Refleksjonsspørsmål er en del av opplegget, men kan ikke erstatte en klassediskusjon og videre arbeid med tema. Overgrepene den samiske befolkningen ble utsatt for av norske myndigheter er ikke unike på verdensbasis. Å arbeide med samene historisk sett gir god mulighet til å se på likheter med andre urfolk og hvordan de har blitt behandlet.

Bildet viser utdrag av sider fra arbeidshefte om samisk kultur og tradisjoner

Klikk på bildet for å finne materiellet.

Relevante kompetansemål

Det står mye om det samiske i overordnet del av læreplanverket. Ut over det finnes relevante kompetansemål først og fremst i læreplan i samfunnsfag, og kompetansemål etter 4. og 7.trinn:

  • presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå (4.trinn)
  • utforske hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosettingsmønstre (7.trinn)
  • reflektere over hvorfor konflikter oppstår, og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan håndtere konflikter (7.trinn)
  • drøfte hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og utvikle forslag til hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering (7.trinn)
  • utforske hovedtrekk ved historien til samene og de nasjonale minoritetene i Norge og presentere rettigheter samene og de nasjonale minoritetene i Norge har i dag (7.trinn)

Bildet viser en tilleggsaktivitet knyttet til arbeidshefte om samisk kultur og tradisjoner - design av runebomme og samisk flaggI tillegg er det aktuelle mål i andre fag, f.eks KRLE:

  • samarbeide med andre i samtale om samiske tradisjonelle kunnskaper og praksiser (4.trinn)
  • samtale om hva menneskeverd, respekt, toleranse og samiske rettigheter betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen (4.trinn)
  • gjøre rede for historien til kristendom og andre religioner og livssyn i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge, inkludert overgangen til kristendom, og nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie (7.trinn)
  • sammenligne og samtale om tradisjonelle kunnskaper og praksiser fra ulike deler av Sápmi/Sábme/Saepmie (7.trinn)
  • gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn og i samiske samfunn (7.trinn)
  • gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for urfolks rettigheter, for ytrings- og religionsfrihet og for religiøse minoriteters situasjon i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge (7.trinn)

Aktivitetsark i tillegg

Bildet viser en tilleggsaktivitet knyttet til arbeidshefte om samisk kultur og tradisjoner - design av runebomme og samisk flaggSammen med arbeidsheftet får man fire aktivitetsark for fargelegging (ett naturbilde og tre koftebilder), samt fargelegging av det samiske flagget og design av runebomme. Disse er inkludert i heftet, og finnes i tillegg separat i ressursbiblioteket. 🙂

Minner også om andre gode ressurser:

Ved å gå inn på "nyheter" får du i praksis opp en liste over alt materiell på Malimo.no, sortert etter det nyeste. På denne siden er det også et filter som du kan bruke for å velge materiell som finnes på nordsamisk og/eller sørsamisk. Dette er f.eks tallkort og årstidsoversikt, enkle ressurser man kan bruke for å få frem litt samisk språk.

Jeg håper dette kan være en fin og konkret arbeidsmåte. Min anbefaling er å bruke arbeidsheftet ellers i året også, ikke bare opp mot samenes nasjonaldag 6.februar. 🙂

Legg igjen en kommentar