LHBT, likeverd og toleranse i klasserommet (plakater)
Hva gjør du for å forsikre deg om at klasserommet ditt føles som et trygt sted å være og lære for alle elever? Hvordan bidrar du til at elever som nå, eller senere, kommer inn under LGBT/LHBT-begrepet (les mer hos Bufdir), elever med en annen bakgrunn, etnisitet eller hudfarge, elever med ulik tro og tilhørigheter.. Ja, alle hører hjemme? Agendaen med dette innlegget er krystallklar: jeg er for kjærlighet, for raushet, for likeverd, toleranse og respekt. Ved ett enkelt grep – en plakat som synliggjør læringsarenaens grunnholdning – kan du forbedre, og i ytterste konsekvens redde, liv.
Likeverdig behandling av LHBT-personer fremmer også annen toleranse
Akkurat nå vil jeg sette fokuset litt på LHBT-ungdommer (og voksne), men vi forstår at det å legge til rette for inkludering, toleranse og respekt for enkelte grupper også fremmer det samme ovenfor andre grupper. Barn og unge som er rause, interesserte og ser på seg selv og andre som likeverdige gjør nettopp det. De inkluderer. På den måten arbeider man indirekte også overordnet med å styrke sosiale relasjoner og trygghet for alle, når man fokuserer på LHBT.
Klikk på bildet av kongen til venstre for å laste ned gratis plakat på bokmål og nynorsk i Ressursbib.
Likeverd og toleranse er pedagoger og andre voksne sitt ansvar
Som pedagoger i møte med barn og unge daglig har vi et særskilt ansvar for å vise dem alle at hvem vi blir forelsket i ikke er viktig, men at det som faktisk betyr noe er at vedkommende er snill og grei! Homofobi og frykt for det ukjente er noe mange unge lesbiske, homofile, bifile eller transpersoner må forholde seg til. Også i klasserommet. I tenårene når slike følelser ofte blusser opp og man blir kjent med nye sider av seg selv er man sårbar. Vi som pedagoger har et ansvar for å fremme likeverd i klasserommet og for at alle elever skal føle seg velkommen, sett og hørt.
LHBT-ungdom er utsatte
Harde fakta om hat og diskriminering mot LHBT-personer
En undersøkelse fra Institutt for samfunnsforskning (ISF), samt tall og statistikk fra Bufdir, viser at:
- en av fem LHBT-personer i Norge har blitt utsatt for hatytringer
- 15% av LHBT-personer i Norge har fått konkrete trusler
- hver 3. transperson i Norden har forsøkt å begå selvmord
- flere LHBT-personer forsøker å ta selvmord enn øvrig befolkning
- mange unngår hverdagslige aktiviteter i frykt for diskriminering
- LHBT-personer opplever langt mer hatefulle ytringer, trusler og trakassering enn øvrig befolkning
Likeverd og toleranse for alle er ikke frivillig
Det norske samfunnet har kommet langt i å akseptere mangfold – men ikke langt nok. Bufdir har statistikk og analyse på holdninger til lhbtiq-personer som klart og tydelig viser at her er det mye å gå på. Å gjøre arena der barn og unge ferdes til trygge steder er med på å utgjøre en forskjell på individnivå og på samfunnsnivå. Uansett hva man personlig måtte mene om LHBT, om ulike religioner, om kulturelle ulikheter og hvordan andre lever sine liv .. uansett så har man et ansvar som pedagog for å fremme likeverd og toleranse. Ingen er hevet over barn og unges rettigheter slått fast i blant annet Opplæringsloven.
Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane. §1-1
Videre sier opplæringsloven: Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte. §1-1 Og: Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast. §1-1 — Det er lite rom for tolkning her, med andre ord.
Malimo sitt standpunkt skal være krystallklart!
Legg igjen en kommentar hvis du henger opp en eller begge plakatene, og del dem gjerne i sosiale medier. Bruk gjerne #malimoskole på instagram så jeg og andre får se. Oppfordre kollega og andre til å henge den opp og bidra til en inkluderingsbølge. Klikk på bildet av plakaten under for å laste den ned. Takk for at du gjør miljøet rundt deg inkluderende og tryggere!
Jeg har hengt opp de to flotte plakatene (likeverd) i vår barnehage – norlandia Nissebo
Veldig hyggelig å høre Marit! Da er det synlig i miljøet at alle hører hjemme hos dere ♥