Malimo-stipend 7: Hovin skole
I dette innlegget får du høre mer om en spesifikk stipend-tildeling. Hvis du vil se oversikten over alle utdelte stipend finner du den her. Hvis du/dere ønsker å søke selv kan dere finne kriterier og mer informasjon i denne artikkelen!
Malimo-stipend til Hovin skole
Hovin skole (Indre Østfold kommune) ved sosiallærer Kira Brenk Nilsen og klasse 6A søkte om midler til å arrangere et sosialt tiltak for hele elevgruppen, særlig på grunn av utfordringer med relasjoner og manglende oppfølging på fritiden. De ønsket seg et sosialt tiltak for å bygge relasjoner. Vår vurdering i Malimo er at dette er et flott trivselsfremmende tiltak som helt klart kan ha en betydningsfull psykososial effekt, særlig når det er behov for å jobbe med relasjonsfremmende aktiviteter.
Kira og elevene ble derfor innvilget 1000,- for å gjennomføre sitt arrangement, og delte det opp i to ettermiddager. En for jentene og en for guttene. Fokuset var på samarbeid og inkludering. De jobbet med temaet i forkant, elevene laget egne handlelister, sjekket priser og samarbeidet om hva de skulle lage. Jentene ville lage små posjonspizzaer, mens guttene ville lage hamburgere.
Kira forteller: Stipendet ble brukt til å kjøpe inn det vi trengte for å lage maten. Skolen hadde mye mel til overs etter en feilbestilling, så vi var så heldige å få lov til å bruke av det melet, samt noe gjær og olje fra skolekjøkkenet. Elevene ble supergiret av dette og regnet på om vi kunne lage en liten dessert også. Etter mye lesing av innholdsfortegnelser pga allergi, endte vi opp med å kjøpe ferdige poser med cookies-blanding og melkefritt smør. Jeg og kontaktlærer bestemte oss for å ta en ettermiddag hver, jeg hadde jentene og han hadde guttene. Dette ble gjennomført onsdag 23.april og 30.april.
Effekt av stipendet / tiltaket
Hun forteller videre: Effekten av tiltaket var at alle elevene fikk deltatt på et hyggelig arrangement, de var delt inn i grupper som vi visste ville fungere, alle fikk arbeidsoppgaver de kunne mestre. Det var fokus på samhold og samarbeid. Da vi spiste, lagde vi langbord og de hadde allerede fått vite hvor de skulle sitte. Elevene som ble sendt hjem etter endt matlaging og hygge var glade og fornøyde. De har snakket mye om dette i etterkant og vil gjerne gjøre noe slikt igjen senere. Da vi planla for guttene, hadde vi fått vite at det skulle slutte to gutter i b-klassen. Det betyr at de bare er fem gutter i den klassen neste skoleår. Siden vi ikke måtte kjøpe mel selv, kjøpte vi ekstra kjøttdeig, slik at guttene fra b-klassen også fikk være med. Jentene i b-klassen laget et eget lite opplegg med penger fra sin klassekasse. Å kjøre guttene sammen var en veldig fin ting og man merket at de bør være mer sammen som en gruppe, siden den ene klassen er så få gutter.
Oppfordrer andre til å søke stipend
Når vi spør om Hovin skole vil anbefale andre å søke stipend hos Malimo er svaret entydig: Vi anbefaler andre å søke på Malimo-stipendet. Dette er en fin måte å kunne gjøre noen ekstra med en gruppe elever som trenger noe ekstra eller å søke om midler til materiell for enkeltelever. Skolene i dag er veldig presser på økonomi og en liten sum fra stipendet kan utgjøre en forskjell for mange elever.
Inspirert? Søk gjerne på Malimo-stipend! Finn kriterier, søknadsfrist og søknadsinformasjon her.