Malimo-stipend 4: Flatraket barnehage
I dette innlegget får du høre mer om en spesifikk stipend-tildeling. Hvis du vil se oversikten over alle utdelte stipend finner du den her. Hvis du/dere ønsker å søke selv kan dere finne kriterier og mer informasjon i denne artikkelen!
Malimo-stipend til Flatraket barnehage
Flatraket barnehage (Stad kommune) ved pedagogisk leder Birgitte Drabløs Rekdal søkte om full barnehagelisens for å arbeide med språkutvikling og sosialt miljø i barnehagen. Primært rettet mot ett barn, men også barnegruppen helhetlig. Vår vurdering i Malimo var at de hadde en god plan for arbeidet med språkutvikling og syns det var spennende å se nærmere på arbeidet og den sosiale effekten. Språk ligger i kjernen av alt, selvfølgelig er det et sosialt tiltak! Vi tildelte full barnehagelisens til en verdi av 9000,-.
Godt språkutviklingarbeid er viktig og har helt klart en sterk psykososial effekt:
-
Styrket selvfølelse: Barn som kan uttrykke seg tydelig og blir forstått, opplever mestring og får økt selvtillit. Det føles bra for alle å bli forstått, og ikke minst hørt.
-
Bedre relasjoner: Språk gir enda bedre mulighet til å delta i lek, gjøre avtaler om og i lek, løse konflikter og ikke minst bygge vennskap.
-
Forebygging av utenforskap: Barn som utvikler et godt språk, har lettere for å delta aktivt i fellesskapet og kan bli mer inkludert i lek og samspill.
-
Utvikling av empati: Evnen til å sette ord på følelser og forstå andres perspektiv styrkes gjennom språklig utvikling.
-
Redusert frustrasjon og konflikt: Når barn har ord for å uttrykke behov og følelser kan flere situasjoner løses med ord.
-
Sosial trygghet: God språkkompetanse gir barna verktøy til å forstå sosiale regler, turtaking og felles koder for lek og samspill.
-
Forberedelse til skole og læring: Språk er grunnlaget for all videre læring, både faglig og sosialt, og bidrar til en trygg overgang til skolen.
-
Likhet og inkludering: Godt språkutviklingsarbeid utjevner sosiale forskjeller og gir alle barn like muligheter til å delta i fellesskapet.
Tanken bak tiltaket
Birgitte forteller: Tiltaket var primært rettet mot ett enkeltbarn med språklige utfordringer og vansker med sosial integrering, men ble gjennomført i mindre grupper med flere barn for å skape et trygt, inkluderende og stimulerende læringsmiljø. Barna deltok aktivt gjennom lek, samtaler, sang og bruk av konkret materiell i små grupper. Gjennom dette fikk barna være med på å forme aktivitetene, og deres interesser og behov ble tatt hensyn til i planlegging og gjennomføring. De andre barna fikk også lære om inkludering, språk og mangfold gjennom det sosiale fellesskapet.
Barnehagelisensen har gitt oss tilgang til et stort utvalg av pedagogisk materiell, som vi har brukt i daglige aktiviteter knyttet til språk, logisk tenking og sosial samhandling. Materialet er brukt i strukturert arbeid i små grupper og aktiviteter som støtter opp om målene våre.
Materiellet barnehagen har fokusert på
Barnehagen har i første omgang fokusert på sorteringspuslespill, logiske par innen kategorisering og matching, samt yoga-bevegelse.

Sorteringspuslespill i fokus.
Bildene over viser sorteringspuslespill om insekt. Birgitte forteller at barna har mestret å sortere insekt, både med og uten bokstavkompetanse. Bildene er klare og tydelige, og det er enkelt for dem å sette dem sammen i riktig rekkefølge.
Birgitte forteller også om hvordan barnehagen jobbet med logiske par: Bildene viser barn i aktivitet med oppgavebrett som trener logisk tenking, matching og språk. Vi har brukt disse brettene i både smågrupper og som del av språkstimulerende lek, der barna sammen med voksne samarbeider for å finne logiske par. Denne tilnærmingen har gitt barna muligheten til å utforske mønster, likheter og ulikheter på en konkret og hands-on måte.
Materiellet åpnet muligheter for diskusjon om hva som passer sammen og hvorfor, og man måtte sammen vurdere hva som var “riktig”. Positivt at materiellet kan tolkes og brukes på flere måter enn akkurat det som er tenkt. Materiellet vi har brukt, er tilpasset ulike nivå og språk, og vi har særlig brukt disse oppgavebrettene for å legge til rette for både visuell og verbal utforsking. Dette har gitt barna større frihet til å uttrykke seg på ulike måter – ved å bruke kroppsspråk, gestikulasjon og enkle ord eller setninger for å forklare hva de finner.
Gjennom bildene ser man hvordan barna er konsentrerte, nysgjerrige og i aktiv dialog. De utforsker ikke bare materiellet, men også hverandres tanker og ideer, og deler gleden over å finne de rette parene eller å løse oppgavene. Noen av barna kan se ut til å snakke mer med sine jevnaldrende, mens andre diskuterer med voksenstøtte. I begge tilfeller ser vi en aktiv deling av erfaringer og kunnskap.
Vi har brukt yoga aktivt, både som samlende aktivitet og som avslappende og rolig aktivitet. Barna er aktive, deltakende og motiverte. De viser evne til samarbeid og hjelper hverandre med bevegelser og øvelser.
Effekten av tiltaket
Birgitte forteller: Vi har hatt godt utbytte av tiltaket og skal holde på med arbeidet etter endt rapportering også. Målet med tiltaket var å styrke barnets språkferdigheter, samt fremme sosial inkludering. Det som tidligere har vært prega av usikkerhet og tilbaketrekking, er nå i større grad prega av glede og initiativ. Ved å arbeide med materiellet i små grupper har dette ført til bedre sosial kontakt, der barnet har hatt mulighet til å øve på sosial samhandling med andre barn i gruppa. Vi har fått øvd på ordforråd og utviding av eksisterende ordforråd, også dette i samarbeid i små grupper. Den sosiale samhandlingen og hjelp/samarbeid fra sterke språkmodeller i barnegruppa viser å ha positiv effekt på barnet.
Bildene fra tiltaket gir oss som pedagoger verdifulle observasjoner om barnas språklige utvikling og sosiale samhandling. Vi ser barna uttrykke seg med større trygghet, de bruker ord og setninger som en del av den sparestimulerende leken, og flere er blitt mer aktive i å forklare hva de tenker og gjør. Dette er et tydelig tegn på at materiellet har hatt en positiv effekt på både språkutviklingen og samarbeidet mellom barna. Det har òg gitt barnet med språkutfordringer mulighet til å delta aktivt uten å være avhengig av å ha de same språklige ferdighetene som de andre barna.
Hva syns barna selv?
Birgitte forteller videre: Barna i gruppa har tatt svært godt imot aktivitetene som har vært en del av tiltaket. De har uttrykt stor glede over å få bruke konkret materiell, og ser på aktivitetene som lek. Dei viser tydelig engasjement når vi setter i gang en aktivitet, og flere av barna spør etter materiellet for å sette i gang aktivitetene selv. Gjennom aktivitetene har vi observert en positiv utvikling i hvordan de bruker språket sitt, der de forklarer hva de gjør, stiller spørsmål og undrer seg sammen. Barna har også blitt mer åpne for samarbeid, de deler ideer og hjelp hverandre. Det kommer tydelig fram sosial læring og trygghet i relasjonene, nå når de har begynt å vise omsorg spontant.
For barnet som tiltaket var særskilt rettet mot, har vi sett en fin utvikling i både språklig uttrykk og sosial deltaking. Selv om barnet har hatt et språklig nivå som er lavere enn resten av gruppa, har det konkrete materiellet, som er visuelt og handfast, gjort det mulig å delta aktivt. Dette har åpnet opp for mestring, forståelse og glede i aktivitetene, uten at det har vært et problem å følge med. Barnet viser større glede i å delta, tør å prøve seg mer og oppsøker lek på egen hånd. De andre barna har vist inkluderende holdninger og omtanke, og inviterer barnet med i leiken.
Oppfordrer andre til å søke stipend
Når vi spør om Flatraket barnehage vil anbefale andre å søke stipend hos Malimo er svaret veldig tydelig: Vi vil anbefale andre (barnehager) om å søke Malimo-stipend. Det er fint å kunne ha tilgang på materiell som er ferdiglaget og klart til bruk og som krever relativt lite forberedelser annet enn utskrift og eventuell laminering. Gode forklaringer på spill og et oversiktlig bibliotek som er lett å orientere seg i. Personene i Malimo-teamet har vært hjelpsomme og enkle å komme i kontakt med. Vi har hatt e-post- og telefonkorrespondanse og de har stilt seg til disposisjon når vi har hatt behov for hjelp, det er veldig bra!
Gjennom dette tiltaket har vi fått erfare på nært hold hvor mye det betyr for et barn å bli møtt med tilpasset støtte og relasjonsbasert pedagogikk. Når vi kombinerer trygghet, lek og målretta språkstimulering, skjer det noe helt spesielt. Det har vært fint å følge utviklinga til barnet som tidligere satt stille og observerte fra utsiden av leken – og som nå deltar aktivt, ler sammen med de andre, syng med og tør å uttrykke egne tanker.
Stipendet fra Malimo har vært avgjørende for at vi kunne tilby denne ekstra støtten. Det har ikke bare vært et bidrag til ett barn sitt språklige og sosiale løft, men også en døråpner for videre arbeid med inkludering i barnegruppa. Vi tar med oss både erfaringene og det konkrete materiellet videre i arbeidet vårt - og ser allerede hvordan dette legger grunnlaget for å møte flere barn på en god og utviklingsstøttende måte.
Inspirert? Søk gjerne på Malimo-stipend! Finn kriterier, søknadsfrist og søknadsinformasjon her.