Malimo-stipend 3: Drøbakk skole

I dette innlegget får du høre mer om en spesifikk stipend-tildeling. Hvis du vil se oversikten over alle utdelte stipend finner du den her. Hvis du/dere ønsker å søke selv kan dere finne kriterier og mer informasjon i denne artikkelen!

Malimo-stipend til Drøbakk skole avd. Regnbuen

Drøbakk skole (Frogn kommune) ved avdeling Regnbuen og lærer Siri Evensen søkte om midler for spesialpedagogenes gjennomføring av begrepsundervisning. Både ansatte og elever bidro i søknaden.

Regnbuen er en forsterket enhet for elever med ulike behov fra 1.-10. trinn. De orienterte seg, kikket på bilder og så nærmere på hva de kunne tenke seg å spille, leke og jobbe med. Elevene hadde mange innspill, blant annet spill som inneholder elementer av matematikk. De ansatte hadde i tillegg Nyborgs begrepsmodell i tankene, da de jobber med denne. Avdeling Regnbuen fikk innvilget 5000,- i stipend for å handle inn spill og materiell med fokus på begrepsopplæring.

  • Trygghet og trivsel: Spillene og aktiviteter gir et sosialt samlingspunkt som kan skape et godt miljø
  • Fremmer inkludering: Lavere terskel for å delta gir flere mulighet til å bli med i fellesskapet.
  • Begrepsutvikling og kommunikasjon: Spill og lek med fokus på begrepsutvikling øker barnas kompetanse.
  • Styrker sosial kompetanse: Elevene øver på samarbeid, følge regler, turtaking, og konflikthåndtering i spill.
  • Relasjonsbygging: Variasjon bryter opp faste grupper og åpner for nye vennskap.
  • Språkutvikling: Rollespill og dialog i lek fremmer ordforråd, fortellingsevne og kommunikasjon.

Effekt av stipendet / tiltaket

Avdelingen har skrevet en rapport på stipendet de fikk tildelt:

Vi har hatt stort utbytte av stipendet. I en skolehverdag hvor det ikke finnes midler til å kjøpe inn materiell og spill har dette vært et kjærkomment tilskudd! Vi har brukt alle spillene, og vi får blant annet inn matematiske begrep i hverdagen uten at elevene synes det er vanskelig. Det er sosialt da flere elever kan spille sammen.

Det var også flere spill med begreper, rim og sammensatte ord som elevene har hatt god nytte av. Det er fint å få spillkort som er ordentlige, og ikke bare ting vi kopierer og laminerer. Vi fikk også taktil-sett som elever uten verbalspråk har hatt glede av.

Elevene setter stor pris på nye spill og oppgaver i skolehverdagen. De jobber lenge med de samme målene, og da er det fint med noe nytt, men likevel på samme nivå som det eldre materiellet vi har fra før. Elevene etterspør spill og oppgaver som vi har fått tilsendt. Spesielt Sum Swamp og Pattern Blocks er populære. Vi har uteskole en dag i uken og da var skrivelommene veldig praktiske!

Oppfordrer andre til å søke stipend

Når vi spør om avdeling Regnbuen vil anbefale andre å søke stipend hos Malimo er svaret veldig tydelig:

Ja, vi vil anbefale andre å søke på Malimo-stipend, fordi det er en fantastisk måte å få nytt materiell i skolehverdagen. Det er ikke noe vi i vår kommune er vant til å få. Det er også fint å se engasjementet til elevene, og det å kunne ønske seg en ting og faktisk få det var en flott opplevelse.

Inspirert? Søk gjerne på Malimo-stipend! Finn kriterier, søknadsfrist og søknadsinformasjon her.

Legg igjen en kommentar