Materiell for å lære om grunnlovsdagen 17.mai
Det er viktig å bli kjent med norsk historie, kultur og tradisjoner, og basert på kompetansemål har vi laget variert materiell knyttet til grunnlovsdagen i Norge, 17.mai. Både med historisk fokus som forteller om bakgrunnen for dagen, og samtidsfokus som forteller om vanlige tradisjoner. Innholdet er såpass variert at det finnes ressurser egnet i barnehage, på barnetrinnet og i TPO over dette. Mye er fotobasert, noe som gjør det visuelt egnet for alle aldre. Se relevante kompetansemål nederst i innlegget.
For å få en kjapp oversikt:
- 17.mai - nivådelt lesing og aktiviteter, passer for alle som har knekt lesekoden + bokstavmatching passer for de minste
- Myldreserien 17.mai - lese- og skriveopplæring med en stor mengde andre aktiviteter. Nivådelt, passer for alle som kan å lese.
- Sang: Ja, vi elsker dette landet - passer for alle. Inkl tegnspråk.
- Designe festdrakt - passer på småtrinnet og for de eldste i barnehagen evt
- Gåtekort om 17.mai - passer på småtrinnet med støtte (samarbeide) og på mellomtrinnet, også på engelsk
- Ord- og bildekort om 17.mai - revidert grafikk, passer for alle. Tegnspråk
- Leseglød Grunnlovsdagen - nivådelt lesing, 3.trinn-.7trinn+TPO
- Lesekort fakta + hefte om 17.mai - 3.trinn-.7trinn+TPO, kan leses med støtte tidligere
- Småprosjekter - crafts og pynt - varierte aktiviteter, noe for alle
17.mai - nivådelt lesing og aktiviteter
Nivådelte minibøker er godt egnet for elever som har knekt lesekoden og oppover til og med ca 3.-4.trinn. I arbeidsbøkene lærer man mer om hvorfor og hvordan 17.mai feires i Norge. I tillegg følger det med to aktiviteter: bokstavmatching, som er en sorteringsaktivitet med ulike illustrasjoner. Et sett med flervalgsoppgaver som er godt egnet til quiz, natursti o.l. følger også med. Denne er fotobasert og passer derfor også for eldre elever. Flere har brukt denne som et innslag på selve 17.mai-feiringen sin som en natursti!
Materiellet er revidert flere ganger siden det først ble publisert. Sørg for å laste ned nyeste versjon for å få alt innholdet. Det finnes også et sett med gratis aktivitetsark som er knyttet til dette materiellet.
Myldrebildeserien med tema 17.mai - grunnlovsdagen
Myldrebilder er spennende bilder der det skjer mye. De er gode samtalebilder for muntlig aktivitet, der man kan arbeide med språklig forståelse, ordklasser, lage spontane fortellinger, spørreord, let og finn mm. Hele serien inneholder totalt 60 leksjoner - denne handler om 17.mai. Den brukes fra begynneropplæringen og videre oppover, avhengig av hvilket innhold man velger. Materiellet er på bokmål, nynorsk og engelsk.
Mange ulike tema
Temaene ellers er alt fra årstider og sesong, til ulike interesser som jakt og hest, eller dagligdagse ting som å være på butikken, på biblioteket eller gå til tannlegen. Fokuset er på lesing, skriving, lyder, regning og mer. Aktivitetene er varierte og gir et godt utvalg. Det fine er at hvis du prøver serien og den fungerer godt med elevene, så har du en lang rekke andre tema å velge blant. Strukturen er lik og det fremmer selvstendighet i arbeidet.
I akkurat dette opplegget får man to myldrebilder og ett scenebilde knyttet til tema 17-mai. Myldrebildene har elementer som flagg, softis, pølse i brød, hvitveis, blåveis, vimpler, bjørkepynt, korps, bunad, aktiviteter og leker. Scenebildet viser en travel 17.mai-dag på en skole med sekkeløp, potetløp, kaste på boks og mer.
Sang, designe festdrakt og gåtekort om 17.mai!
Ja, vi elsker dette landet
17.mai har mange symboler, nasjonalsangen "Ja, vi elsker dette landet" (1) og bunader / folkedrakter er to av de store. Sangen er tilgjengelig alene, og i et større sanghefte. I materiellet får man sangen med ren tekst, sangen med illustrasjoner og sangen med tegn. Nøkkelordene i teksten følger også med som plakater og kort - både med illustrasjoner og tegn.
Folkedrakter - designe og beskrive
Folkedrakter (2) er et materiell som ikke er direkte knyttet til grunnlovsdagen 17.mai og kan dermed brukes året rundt. Aktiviteten lar barna designe sine egne varianter av festdrakter. I tillegg til selve designet får man også i oppdrag å skrive en beskrivelse. et finnes 36 ulike maler som er ment å være utgangspunkt for denne aktiviteten. Disse malene er alle løst inspirert av folkedrakter fra 18 ulike land. Samtidig er det ikke sånn at de eksklusivt representerer kulturen fra landet de kommer fra. På samme måte som vi har et stort antall ulike bunader, folkedrakter og kofter har også andre land tilsvarende variasjoner. Et fornuftig forarbeid til disse oppgavene kan være å gjøre litt research på folkedrakter fra landet der eleven sin folkedrakt-mal tar utgangspunkt i. Folkedrakt er et bredt begrep, og folk forstår det på ulike måter. Diskuter dette med elevene – hva er egentlig en folkedrakt? Hva representerer den? Kulturer fra alle verdensdeler er representert, men utvalget er selvfølgelig ikke komplett. Håpet er at elevene skal finne noe de enten identifiserer seg med – eller bare blir inspirert av!
Gåtekort om 17.mai
Gåtekort 17.mai (3) er et sett med 20 gåter. De fås på bokmål, nynorsk og engelsk, og inngår i en samlepakke med mange tema. De passer godt på hele småtrinnet, og som en enkel aktivitet på mellomtrinnet - ikke minst på engelsk! Gåtekortene er gode til øving på kategorisering og eliminering. Hvis første del av gåten er "Jeg er rød." vil barnet med en gang scanne hjernen etter ting det kjenner som er røde. Banan og blåbær elimineres. Rødt eple, rips, bringebær og jordbær står igjen som kandidater. Etter hvert fakta som tilføres gåten kan de luke ut ytterligere og nærme seg et svar. Dette er et bra utgangspunkt for både muntlig og skriftlig aktivitet. Gåtekort er godt egnet til både innendørs og utendørs bruk, som quiz, natursti, uteskole, stjerneorientering, stasjoner mm. De kan brukes individuelt f.eks i eneundervisning, i læringspar og i grupper. Det følger med et svarark som kan brukes, eventuelt kan man benytte skrivebok. Fasit følger også med.
Ord- og bildekort om 17.mai
Ord- og bildekort er en gavepakke for TPO - det kan du lese mer om i dette innlegget! Bruken kan være utrolig variert, både med store og små. I innlegget får du mange brukstips, det er verdt en titt! 🙂 Det gjelder både skriftlige og muntlige aktiviteter, og ikke minst ulike spill.
Materiellet er oppdatert med nye illustrasjoner som ikke er barnslige. På den måten passer det for enda flere aldersgrupper enn tidligere - fra barnehage til voksenopplæring.
Settene med ord- og bildekort følger alle samme mønster. De har ord og bilde hver for seg, ord og bilde sammen i ulike formater - mange sett har til og med fotokort.
Tegnspråk er viktig, så vi illustrerer alle tegn selv og inkluderer dem i materiellet. Disse kan også brukes til tegn til tale. Øvrige aktiviteter som følger med er blant annet lesedomino og loop-spill (Jeg har ... hvem har ...?).
I settet som handler om 17.mai finner man følgende ord: russ, bunad, fiskesuppe, rosett, muffins, hoppeslott, hvitveis, bløtkake, grill, vaffel, sekkeløp, potetløp, såpebobler, tale, tromme, kaste på boks, sløyfe, ballonger, softis, sol, solbriller, kjole, hamburger, vindmølle, sukkerspinn, tivoli, blomster, fløyte, flagg, dress, musikk, russebuss, lodd, pølse i brød, sjokoladekake, korps, kaffe, rabarbra, bjørk, blåveis, Slottet, pavlova, krumkake, kamera, saftis, vimpel, tog, jordbær.
LESEGLØD Grunnlovsdagen 17.mai
Leseglød-serien er en av de mest brukte på hele Malimo. Kort fortalt er serien nivådelt og passer for ordinær undervisning fra omtrent 3.trinn (tidligere for sterke lesere) og ut 7.trinn. Den brukes også for TPO på ungdomstrinn og videre. Den gir god oversikt over emner fra samfunnsfag, naturfag, KRLE og ellers verden rundt oss.
Lesetekstene i dette opplegget handler om Norges grunnlovsdag, 17. mai. Elevene lærer om historien bak når og hvorfor Norge fikk sin egen grunnlov og litt om tiden før og etter dette, om hva som skjedde på Eidsvoll i 1814 og tiden fra Grunnloven ble signert til hvordan det er i dag. De får også informasjon om ulike viktige hendelser og personer knyttet til grunnlovsdagen, i tillegg til at de lærer om norske tradisjoner og skikker på 17. mai. Stikkord som omtales i lesegløden, er: nasjonaldag, grunnlovsdag, grunnlov, Eidsvoll, Riksforsamlingen, 1814, signering, union, traktat, Danmark-Norge, Sverige-Norge, Karl 3. Johan, flaggdag, folketog, barnetog, Nazi-Tyskland, tradisjon, folkefest, bunad, nasjonaldrakt, kongefamilien, Slottet, Torgslaget, russefeiring, russ.
I tillegg til lesetekstene følger det med faktaark om Torgslaget, Henrik Wergeland, svensk-norsk krig og russefeiring.
Alle Leseglød-leksjoner har medfølgende ordliste (begreper), faktakort med disse ordene, samt quizkort for å jobbe videre med emnet. Quizkortene kan skrives ut dobbeltsidig og brukes på stasjoner, klassequiz, i læringspar og lignende - eller ensidig og brukes til stjerneorientering, natursti og slike aktiviteter. For enda flere arbeidsark knyttet til innholdet kan man bruke det tilhørende utforskeropplegget om grunnlovsdagen. Dette er malsider som er godt egnet til arbeidshefte, stasjoner, lekse, presentasjon mm.
Lesekort fakta om grunnlovsdagen 17.mai - inkl lesehefte
To av lesekort-settene i samlingen "Norsk historie 1" handler om 17.mai. Det ene om grunnlovsdagens historie, og det andre om tradisjoner på 17.mai. Lesekort fakta har alle 14 lesekort pluss seks kort med fire påstander fra teksten. Blant påstandene kan 1-3 være uriktige for å sjekke elevenes leseforståelse. Den samme teksten som er på lesekortene fås også i et hefteformat som følger med. Målformer er bokmål, nynorsk og engelsk. Materiellet passer for ca 3.trinn og oppover. I og med at materiellet er fotobasert passer det også for ungdommer og voksne. Det er også nyttig å vite at serien med lesekort fakta har mange emner, alt fra dyr og naturfenomener til religion og verdensdeler.
Småprosjekter - Malimo MiniCrafts
Mange liker å pynte i forbindelse med 17.mai - både hjemme, i barnehagen og på skolen! Her kan du finne ulike maler som passer for flere aldersgrupper.
Klikk på bildet for å finne alle i samme kategori. Det norske flagget (1) kan både perles og broderes. En rosett (2) og en sløyfe (7) kan også både perles og broderes. Hvis man vil øve på hekling kan stjernene (3) være en fin mal. Stjernekransen (6) kan være en fin dekorasjon på døren for eksempel. Vårblomstene hvitveis (5) og blåveis (4 og 8) brukes ofte for å pynte både i vase på bordet og som tegninger i vindu på 17.mai.
Relevante kompetansemål
I overordnet del av læreplanverket står det om identitet og kulturelt mangfold: Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap. Innsikt i vår historie og kultur er viktig for utvikling av elevenes identitet og skaper tilhørighet til samfunnet. Elevene skal lære å kjenne de verdiene og tradisjonene som bidrar til å samle menneskene i landet. Les mer på lenken. Ut over det finnes det relevante kompetansemål i læreplan i samfunnsfag, og kompetansemål etter 4. og 7.trinn:
-
samtale om identitet, mangfold og fellesskap og reflektere over hvordan det kan oppleves ikke å være del av fellesskapet (4.trinn)
-
utforske ulike sider ved mangfold i Norge og reflektere over menneskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap (7.trinn)
-
beskrive sentrale hendelser som har ført til det demokratiet vi har i Norge i dag, og sammenligne hvordan enkeltmennesker har mulighet til å påvirke i ulike styresett (7.trinn)
I tillegg er det en lang rekke aktuelle mål knyttet til utvikling av lese- og skriveferdigheter, samt mål i engelsk da det meste materiellet er tilgjengelig på både bokmål, nynorsk og engelsk. Det er med andre ord full faglig forankring.
Lykke til med arbeidet! Bruk gjerne meldingsboblen nede til høyre hvis du har noen spørsmål! 🙂