Hvilket lesekurs passer for mine elever?
Har du elever som strever med lesingen? I dette innlegget vil du få informasjon om hvilket lesekurs som er best egnet - fra de yngste til de eldste.
Lesing er ikke bare en grunnleggende ferdighet, men også en del av vår identitet, akkurat som språket vårt. Henger en elev etter i lesing kan det også påvirke selvfølelsen til den enkelte. Elevenes leselyst henger gjerne sammen med progresjon i leseutviklingen.
Våre intensive lesekurs er basert på Jørgen Frost og Vigdis Refsahls forskning om Helhet-Del-Helhets-prinsippet. Kort forklart dreier dette seg om en metodisk ramme der de ulike fasene har et bestemt innhold, også kjent som ABC-fasen. Denne formen for lesing kalles helhetslesing fordi man tar utgangspunkt i en helhetlig tekst som har betydning for elevene i form av interesser og faglige behov. Dette er er en tilnærming til lese- og skriveopplæring som fokuserer på:
- å starte med en helhetlig forståelse av teksten - overordnet forståelse og kontekst
- før man bryter den ned i mindre deler for dypere analyse av teksten som enkeltord, setninger, stavelser eller bokstaver
- og deretter går tilbake til helheten for å se hvordan delene fungerer sammen, med en bedre innholdsforståelse
Denne metoden bygger bro mellom lesing for forståelse og teknisk ferdighet, og gjør det lettere for elever å utvikle både leseflyt og dybdeforståelse. Lesekursene våre er rådført med PPT, og har hovedfokus på avkoding i lesingen. Hvis du har elever som strever med uttale og syntaks kan du heller lese dette innlegget.
Alfabethefter - 90%-lesing for de yngste
Alfabethefter er en stor serie med nivådelte lesehefter rettet mot de yngste leserne, altså lesestarterne. Heftene er nivådelte på nivåene A, B og C. I tillegg har heftene et eget nivå for pyramidelesing (nivå P) av de samme ordene som er representert på nivå A, B og C, for ekstra lesetrening.
Heftene fungerer veldig godt som 90%-lesing for elever i første klasse eller andre elever med tilsvarende utfordringer i lesing. Heftene baserer seg på ord-bildeforhold med utgangspunkt i førstelyd, midtlyd og noe sistelyd. Nivå A baserer seg på førstelyd, mens nivå B og C har en blanding av førstelyd, midtlyd og sistelyd. Disse heftene kan også brukes som en del av organiserte lesekurs blant de yngre elevene.
LesABC - minilesekurs for de yngste
Les! ABC er et mini-lesekurs for de yngste elevene i grunnskolen og er, som nevnt over, inspirert av helhet-del-helhetslesingen med ABC-fasen til Jørgen Frost og med påfølgende avkodingsoppgaver anbefalt av Vigdis Refsahl for intensive lesekurs.
Dette lesekurset erstatter ikke ordinær leseopplæring, men er et fantastisk supplement for å gå i dybden. Leksjonene brukes både å kunne kartlegge avkodingsvansker, samt bruke avkodingsøvelser for å trene der det blir vanskelig.
Kurset har totalt 57 leksjoner, alle med to eller tre nivå.
Kurset er tilgjengelig på både bokmål og nynorsk.
Intensivt lesekurs A og B - for midtre trinn, ungdomstrinn mm.
For at et lesekurs skal være intensivt er det visse kriterier som må være tilstede. Det må gjennomføres over en fast periode, med et gitt antall økter per uke - og aldri med en stor gruppe. Flere detaljer står nøye beskrevet i kursenes lærerveiledning som er åpent tilgjengelig for alle. Følg lenker under.
Lesekurs A er tilpasset elever som har utfordring med avkoding i lesing og rettskriving på småtrinnet (3.-4. klasse). Lesekursleksjonene kan også passe godt til elever på mellomtrinnet som har lignende utfordringer i avkodingen.
Lesekurs B er tilpasset elever på mellomtrinnet og oppover.
Begge kursene har samme innholdsstruktur. Del 1 tar for seg enkeltlydene som førstelyd, monoftonger (vokaler) og diftonger, mens del 2 fortsetter med sammensatte grafemer som kn-ord, skr-ord, gn-/-ng-ord osv.
Klasselesekurs er et lesekurs for hel klasse, etter gjennomføring av Lesekurs A eller B.
Les mer om disse tre kursene her.
Norsk språkkurs - for 3.trinn-voksenopplæring
Norsk språkkurs er ikke et direkte lesekurs, men det gir konkret og systematisk opplæring i språket vårt, deriblant ord og ordbygging, setningsstruktur, tegnsetting, rettskriving og grammatikk. Dette er viktige ferdigheter for å ha et funksjonelt språk. Det er et stort om omfattende kurs, utviklet spesielt med ungdommer og voksne i målgruppen, samtidig som det er tilpasset for bruk på barnetrinn.
Les mer om norsk språkkurs her.
Hvis du har spørsmål om LesABC, intensive lesekurs, klasselesekurs, eller norsk språkkurs - ta kontakt!
Send en melding via meldingsboblen nede til høyre, eller en e-post! 🙂
Enkel navigering:
Gode lese-serier på Malimo:
- Lesekort fakta - egnet for alle, fotobasert. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. Påstander sant/usant. Hefteform og kortform. BM, NN og ENG.
- Leseglød - tre nivå, fra ca. 3.trinn og oppover. TPO etter mellomtrinn. Inkl. faktakort, faktaark og quizkort. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. BM, NN og ENG.
- Lesebok FAKTA - sju nivå fra snakkebok nivå 0 for alle og opp til nivå 6 som er lettlest u.trinn. Tema om sesongstoff + samf/nat/KRLE. Quizkort inkl. BM, NN og ENG.
- Lesebok FIKSJON - følger samme struktur som Lesebok FAKTA, men med fiksjonstekster.
- Kortlesing FIKSJON - korte fiksjonstekster med oppgaver som fokuserer på plot, sjanger og lesestrategier.
- Lesebok START - for barn i leseopplæringen. Tre nivå + snakkebok. Gode 90%-hefter. Også egnet for høytlesing.
- Lesestart og STL+ - kan brukes både med og uten STL+. Temarikt alternativ, varierte oppgaver, flere nivå. BM, NN.
- Alfabethefter - gode 90%-tekster, fire nivå for de yngste leserne i begynneropplæringen. BM, NN.
- Leseteater - både leseteater for gruppe og parlesing. Fiksjon og eventyr. BM, NN, ENG.
De aller fleste leseserier på Malimo er LIKS-beregnet.
Hvordan bestiller jeg norskkurs for barn?
Hei! Du kan bestille norsk språkkurs via nettbutikken her. Anbefaler å vurdere årslisens, da har man tilgang til alt i stedet for å kjøpe det enkeltvis. 🙂