Undervisning med tangram – fire gode grunner!

Innlegget forteller mer om fordeler med tangram i undervisning, med oppgaver og maler.Undervisning med tangram er noe jeg alltid har likt, og det finnes flere gode grunner til å bruke dem. Mange skoler har gamle tangram liggende, ta dem i bruk igjen! I tillegg har Malimo egenproduserte og rimelige tangram i skum med magnetisk bakside. Jeg har også mange fine oppgaver og maler knyttet til tangram! Les videre og bli inspirert til matematikkarbeidet! 🙂

Hva er tangram?

I tilfelle du ikke har vært borti tangram før: et tangram er et kinesisk puslespill som består av syv ulike brikker (tans). Fem trekanter, ett kvadrat og ett parallellogram. Til sammen former de et kvadrat. De plasseres ved siden av hverandre for å til samen forme ulike figurer. De er flotte verktøy for å lære mer om geometriske figurer og deres egenskaper, i tillegg til areal, omkrets og brøk.Hovedregelen når man løser pusleoppgaver med tangram er at alle 7 brikker må brukes, og at de må alle ligge plant og berøre hverandre (men ikke overlappe).

FØRSTE GRUNN: Oppgaver med tangram er perfekte for differensiering!

Som med alt annet er det alltid viktig å differensiere aktiviteten. Oppgavene med tangram jeg typisk har brukt er differensierte ved at de finnes i tre versjoner. Det første settet med oppgaver gir eleven kun omrisset av figuren (som bildet av den sorte svanen ovenfor viser). Det andre settet med oppgaver viser alle de individuelle brikkene. Det tredje settet gir dem kun en oppgave med tekst (noe som gjør det umulig å lage en fasit til det tredje settet, i og med at det finnes utallige måter å løse oppgavene på – jo flere varianter, jo bedre!) De to første settene bruker jeg av og til samtidig slik at alle elevene skal kunne løse oppgavene.

Ulike tema som er godt egnet til tangram:

  • Øve på geometriske ferdigheter og bli kjent med geometriske figurer.
  • Arbeide med brøk ved å slå fast at alle delene av tangrammet utgjør ulike størrelser i en hel.
  • Arbeide med areal og omkrets.
  • Arbeid med grafer og koordinater.Lære om geometriske konsepter som kongruens og formlikhet.

Bruk ulike maler for muntlig matematikkaktivitet! I materiellet med pusleoppgaver får man med både maler og oppgaver. Jeg foretrekker å bruke en flerfarget mal. Å bruke ulike farger på tangrammet gjør det enklere å ha matematiske samtaler mens vi løser pusleoppgavene.

Et annet godt eksempel er å gi elevene hver sin ensfargede utklippsmal. De klipper ut alle brikkene, og etterpå må de bytte til seg et komplett flerfarget sett fra klassekameratene. Dette var en super muntlig aktivitet i klaserommet. Elevene gikk rundt og måtte bruke mattespråket sitt: «Jeg har en gul firkant og trenger et lilla parallellogram», og «Jeg har to rosa trekanter, og vil bytte mot en grønn og en blå!». Kjempeartig!

En av malene har også en enkel leseforståelsesoppgave på seg, der elevene må følge instruksjonene for å klippe ut tangram-brikkene. De får instruksjoner om hvilke brikker som skal klippes ut i hvilken rekkefølge. Alltid greit å blande inn litt lesing, ikke sant? 😉

Innlegget forteller mer om fordeler med tangram i undervisning, med oppgaver og maler.ANDRE, TREDJE OG FJERDE GRUNN: Viktige ferdigheter utvikles når man løser oppgaver med tangram!

Ferdighet #1: Oppgaver med tangram fremmer romlig resonnement

Romlig resonnement er evnen til å visualisere endringer i objekter/mønster. I følge  Johns Hopkins Center for Talented Youth er romlig resonnement «the capacity to understand, reason and remember the spatial relations among objects or space. Visual-spatial abilities are used for everyday use from navigation, understanding or fixing equipment, understanding or estimating distance and measurement, and performing on a job. Spatial abilities are also important for success in fields such as sports, technical aptitude, mathematics, natural sciences, engineering, economic forecasting, meteorology, chemistry and physics. Not only do spatial abilities involve understanding the outside world, but they also involve processing outside information and reasoning with it through visual representation in the mind.» Wow! Dette er ikke småtterier! Ferdighetene blir utviklet når elevene løser pusleoppgaver med tangram fordi elevene må rotere, vri og vende på brikkene samtidig som de ser for seg hvordan de ulike brikkene vil passe sammen. De må visualisere! Du kan lese mer om dette på Parentingscience.com.

Ferdighet #2: Oppgaver med tangram fremmer kritisk tenkning.

Tangram er flott for å utvikle kritisk tenkning siden elevene må kombinere en rekke enkle figurer til større og mer komplekse figurer. De må finne ut hvilke brikker passer hvor, må de snu dem, vurdere og revurdere. Å arbeide med en partner åpner opp for flotte matematiske samtaler!Kritisk tenkning helt enkelt betyr at man må tenke rasjonelt og foreta grunngitte vurderinger. Denne ferdigheten øver man altså på ved å løse pusleoppgaver med tangram!

Ferdighet #3: Oppgaver med tangram fremmer problemløsningsferdigheter.

Problemløsningsferdigheter går hånd i hånd med kritisk tenkning og evnen til å vurdere og foreta valg.Hver eneste dag møter vi ulike problemer vi må løse – noen mer komplekse enn andre. Noen er knyttet til praktiske gjøremål, andre til for eksempel personlige forhold. Å være i stand til å identifisere barrierer som står mellom oss og å kunne løse et problem er nyttig – ikke bare i forbindelse med pusleoppgaver og tangram, men også i livet totalt sett.

PUH! Det var mye på en gang!

Det aller viktigste er: tangram er fantastiske til å pusle oppgaver med, som elevene dine vil dra nytte av på mange måter! Jeg håper du ble inspirert til å bruke tangram enda mer i klasserommet, og hvis du vil bruke akkurat disse oppgavene finner du dem her!

Har du brukt tangram i klasserommet?
Hva er din erfaring med dem?

Klikk på bildet under for å finne alt materiell og fysiske varer, tangram!

Innlegget forteller mer om fordeler med tangram i undervisning, med oppgaver og maler.

 

Legg igjen en kommentar