Leseteaterets faglige, kognitive og affektive fordeler!
Visste du at leseteater har en rekke fordeler, både faglig, kognitivt og affektivt? Jeg skal fortelle litt om hvorfor. Leseteater var et kjærkomment avbrekk fra den vanlige lesingen da jeg selv gikk i grunnskolen. Det skjedde ikke ofte, men jeg husker det fremdeles godt. Spesielt i engelskundervisningen fra ungdomsskolen, der reader's theater gjorde at det plutselig ble mye mindre flaut å snakke engelsk. Som lærer har jeg brukt det selv utallige ganger - både helt enkelt og på en eller to skoletimer, og i større omfang der vi kler oss ut og tar skikkelig godt i. Begge deler fungerer utmerket! Jeg har mange manus å bearbeide og legge ut, men vil gjerne dele noen tanker rundt leseteater som metode - forhåpentligvis til inspirasjon!
Hva er leseteater?
Leseteater er en spennende metode i språkundervisningen og er for mange et positivt avbrekk fra den vanlige leseundervisningen. Leseteater går enkelt forklart ut på at en gruppe har høytlesing av en tekst som på forhånd er delt inn i mindre enheter/roller. Lesingen veksler mellom deltakerne. Når rollene er fordelt før høytlesningen bidrar det til å gjøre situasjonen kontrollert og trygg. Med ulike roller kan man tilpasse etter lesenivå på en enkel måte, og på den måten gi god tilpasset opplæring. Høytlesingen kan også kombineres med dramatisering.
Leseteater kan gjøres enkelt på noen få timer, eller som et større prosjekt med kostymer og full pakke! 🙂
Leseteater - kognitive og faglige fordeler
Forskning viser at elever som deltar i leseteater har større fremgang i blant annet muntlig leseforståelse, ordgjenkjennelse, og lesehastighet enn elevene i kontrollgruppen. Fremgangen viste seg også fra tekst til tekst, og var altså kumulative. Mens elevene øver på rollene sine frigjøres lærer til å gi hjelp etter behov. Når teksten bearbeides mange ganger og uttale/lesing korrigeres får man også en mye bedre flyt.
Leseteater - affektive fordeler
- Elever som er passive og har lite selvtillit får positiv erfaring med lesing og tekstarbeid, øker selvtillit og entusiasme for lesing og fremføring.
- Siden leseteater er en gruppeaktivitet bærer man ikke alt ansvaret alene. All oppmerksomhet er ikke rettet mot en person men mot gruppen som helhet.
- Mange elever blir så opptatt av å hjelpe hverandre med lesingen og tekstarbeidet at de «glemmer» litt av angsten de selv har for å lese høyt.
- Elevene blir trygge på teksten som tilhører sin rolle og får lest den mange ganger før de må fremføre noe for andre.
- Positive leseopplevelser gir økt motivasjon for å lese mer senere.
Foreslått ukeplan for leseteater
Mandag - leseteater deles ut
Elevene får utdelt et leseteatermanus. Fremgangsmåten videre er avhengig av om du bruker ett manus til hele klassen, eller om du har ulike manus til hver gruppe. Hvis alle gruppene har samme manus er det lurt at lærer leser gjennom manuset, gjerne to ganger. Lærer kan også lese inn ulike stykker og dele med elevene på læringsplatformen skolen bruker. Elevene kan med fordel lese teksten hver for seg og skrive et enkelt sammendrag.
Tirsdag - rollefordeling
Rollefordelingen kan også gjøres mandag hvis du foretrekker det. Elevene får hver sine rolle, og de bruker markeringstusj for å fremheve sine linjer i manuset sitt. Gruppene samles og sitter i en sirkel. Nå begynner arbeidet med å lese gjennom teksten mange ganger sammen. Dette gjentar gruppen så mange ganger de rekker før timen er ferdig.
Onsdag -uttale/intonasjon + gruppearbeid
Jeg syns det er greit å ta en gjennomgang av stykket med hver gruppe (eller felles hvis alle arbeider med samme leseteater). Da har jeg fokus på flyt i lesingen og intonasjon. Å leve seg litt inn i det man leser gir en mye bedre opplevelse for publikumet, men det kommer ikke av seg selv. Å lese mange ganger gjør at man blir trygg og kan slippe seg litt mer løs. Det har også vært nyttig at elevene tar opp seg selv mens de leser og lytter etter egne feil. Til dette har jeg brukt læringsplatformen vår It's Learning, men man kan også gjøre det med egen mobil f.eks.
Torsdag - gruppearbeid
På torsdag jobber vi videre med lesing i grupper. Elevene gir hverandre tilbakemelding med fokus på uttale og intonasjon. I denne timen lager også elevene helt enkle rollekort. Da får de kartong som jeg har delt inn i ca. A6 størrelse, hullemaskin og litt tråd. De skriver navnet til rollefiguren sin på kortet og knyter tråden sånn at det kan henge rundt halsen. Dette kan du også bruke rollefigurarkene til!
Fredag - fremføring
Nå er det på tide med fremføring! Gruppene fremfører hver sin gang for klassen. Her er det viktig å minne om hva det vil si å være et godt publikum. Man lytter, følger med og er oppmuntrende. Det går også an å benytte seg av «to stjerner og ett ønske» som kameratvurdering i denne settingen - eller bare ta en runde med komplimenter (obs! viktig da at alle elevene i gruppen får høre noe positivt!).
Klikk her for å se alle leseteater tilgjengelig på Malimo.no - både større stykker og parlesing!