Intensivt lesekurs og klasselesekurs, Lesevinduet

Intensive lesekurs og klasselesekurs. Basert på Frost/Refsahls forskning. For elever som strever med avkoding og rettskriving. 3.-7.trinn+TPOHar du elever som strever med lesingen? Har dere behov for lesekurs? Lesing er ikke bare en grunnleggende ferdighet, men også en del av vår identitet, akkurat som språket vårt. Henger en elev etter i lesing kan det også påvirke selvfølelsen til den enkelte. Elevenes leselyst henger gjerne sammen med progresjon i leseutviklingen. Våre intensive lesekurs er basert på Jørgen Frost og Vigdis Refsahls forskning om Helhet-Del-Helhets-prinsippet. Lesekursene er rådført med PPT, og har hovedfokus på avkoding i lesingen.

Skal vi bruke intensivt lesekurs A eller B?

Lesekurs A er tilpasset elever som har utfordring med avkoding i lesing og rettskriving på småtrinnet (3.-4. klasse). Lesekursleksjonene kan også passe godt til elever på mellomtrinnet som har lignende utfordringer i avkodingen. Lesekurs B er tilpasset elever på mellomtrinnet og oppover.

Begge kursene har samme innholdsstruktur. Del 1 tar for seg enkeltlydene som førstelyd, monoftonger (vokaler) og diftonger, mens del 2 fortsetter med sammensatte grafemer som kn-ord, skr-ord, gn-/-ng-ord osv. Alle tekstene i intensive lesekurs har logiske brister for å skape nysgjerrighet, samtale og ikke minst oppfordre til at elevene må følge med i teksten. Det ligger en komplett liste over alle logiske brister her.

I tillegg tilbyr vi klasselesekurs. Et klasselesekurs er kort sagt et lesekurs for en hel klasse. Hensikten med klasselesekursene er gi elever som har vært på intensive lesekurs, muligheten til å komme videre i sin leseopplæring og automatisere og bruke verktøyene de har tilegnet seg. Hvis et utvalg av avkodingsoppgavene tas med inn i klasselesekursene, så vil de få en forutsigbarhet som gir trygghet i arbeidet. Klasselesekurs A passer for ca 4.trinn og oppover mens Klasselesekurs B passer for mellomtrinnet og oppover. Les mer inne på samlepakkene.

Andre har også nytte av lesekurs

Lesekursmateriellet brukes ikke kun med elever som strever med lesingen. Vi har mange eksempler på brukere av Malimo som benytter materiellet med elever fra ungdomstrinn og videregående skole som har behov for tilpasset opplæring og spes.ped. Det er også mange eksempler på bruk i GNO og voksenopplæring. Kursene er ikke primært utviklet for disse målgruppene, men kan gjerne brukes der. Vi planlegger et eget lesekurs som er rettet mot ungdommer og voksne som har samme nivå som Lesekurs A og B, men et mer voksent format og illustrasjoner som treffer dem bedre.

Grundig lærerguide for best mulig utbytte av intensive lesekurs

Det er utarbeidet en grundig og god lærerveiledning som loser deg gjennom bruken av materiellet for å gi elevene best mulig utbytte av lesekurset. Lærerguiden følger med sammen med materiellet, men kan også leses her for å vurdere innholdet. Lærerguide + ressurser for bruk med lesekurs A og B ligger fritt nedlastbart inne i butikken.

Planlegging og gjennomføring av intensive lesekurs

Det anbefales av Vigdis Refsahl at et intensivt lesekurs har inntil 4 deltakere. Det bør ikke være et fokus å presse flest mulig elever inn i gruppen for å spare penger på skolen. Elevene bør være noenlunde like i forhold til hvilke pedagogiske utfordringer de har i lesingen, og atferdsproblematikk i gruppen kan gi store utfordringer i kvaliteten på undervisningen, og elevenes utbytte av læringen. Derfor bør det nøye vurderes hvordan en gruppe som skal delta på intensivt lesekurs, settes sammen.

Intensive lesekurs bør vare i 8-10 uker minimum, og med 8-10 skoletimer pr. uke med økter på 90 min. Blir det færre uker og timer, kan ikke skolen forsvare å kalle det et intensivt lesekurs. Det er hele poenget. Elevene skal i en kortere periode oversvømmes med medierende læring for så å gå tilbake til klasserommet og bruke strategiene de har lært.

Arbeidet må fortsette etter endt lesekurs

Når elevene kommer tilbake til klassen, og gjerne allerede når de er ute på intensive lesekurs (de har jo andre fag også der de skal lese tekster), bør de få drypp i avkodingsteknikker og begrepsopplæring. Dette er svært viktig. Fag med bruk av mange fagutrykk og begreper (eks. KRLE, naturfag og samfunnsfag), vil ha utfordrende tekster for elever som henger etter i leseopplæringen. De bør få anledning til å få en tilpasset tekst og gjerne med avkodingsoppgaver som små drypp gjennom uka i de ulike fagene. Hele klassen kan ha godt av slike oppgaver. Tross alt skal de oppover i klassetrinn, og tekstene blir ikke enklere å lese senere. Klasselesekurs er godt egnet til slikt arbeid.

Velg mellom trykket lesekurs-perm eller digitale utgaver

Mange skoler foretrekker å kjøpe en trykket lesekurs-perm. Dette har vi produsert, og i prisen ligger det brukslisens for hele skolens bruk! Alle lesekurs-permer ligger her.

Hvis du har spørsmål om intensive lesekurs eller klasselesekurs, knyttet til både innhold og gjennomføring, ta kontakt!

Send en melding via meldingsboblen nede til høyre, eller en e-post! 🙂

Gode lese-serier på Malimo:

  • Lesekort fakta - egnet for alle, fotobasert. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. Påstander sant/usant. Hefteform og kortform. BM, NN og ENG.
  • Leseglød - tre nivå, fra ca. 3.trinn og oppover. TPO etter mellomtrinn. Inkl. faktakort, faktaark og quizkort. Emner fra samf, nat, KRLE og verden rundt oss. BM, NN og ENG.
  • Lesebok FAKTA - sju nivå fra snakkebok nivå 0 for alle og opp til nivå 6 som er lettlest u.trinn. Tema om sesongstoff + samf/nat/KRLE. Quizkort inkl. BM, NN og ENG.
  • Lesebok FIKSJON - følger samme struktur som Lesebok FAKTA, men med fiksjonstekster.
  • Kortlesing FIKSJON - korte fiksjonstekster med oppgaver som fokuserer på plot, sjanger og lesestrategier.
  • Lesebok START - for barn i leseopplæringen. Tre nivå + snakkebok. Gode 90%-hefter. Også egnet for høytlesing.
  • Lesestart og STL+ - kan brukes både med og uten STL+. Temarikt alternativ, varierte oppgaver, flere nivå. BM, NN.
  • Alfabethefter - gode 90%-tekster, fire nivå for de yngste leserne i begynneropplæringen. BM, NN.
  • Leseteater - både leseteater for gruppe og parlesing. Fiksjon og eventyr. BM, NN, ENG.

De aller fleste leseserier på Malimo er LIKS-beregnet.

Andre interessante innlegg!

Legg igjen en kommentar