ADL-serie for livsmestring og selvstendighet
ADL-serien for livsmestring og selvstendighet utvikles av Malimo i samarbeid med spesialpedagog Ann Katrin Bergli Gulliksen ved Grong videregående skole og er prøvd ut ved flere tilrettelagte avdelinger. Tilbakemeldingen er at leksjonene er strukturerte, oversiktlige og har god bredde. Materiellet er nivådelt og kan brukes sammen med et stort utvalg elever. Les mer under! 🙂
Hva er ADL?
ADL står for "Activities of daily living" - dagliglivets gjøremål på norsk. Hovedmålet med ADL er at man skal bli så selvstendig som mulig i eget liv. ADL på skolen handler om å jobbe med det man ikke kan, men som man har forutsetninger for å lære. Det handler om å bli voksen, selvstendig og å klare mest mulig selv. Har man en assistent skal denne kunne «sitte på hendene» mest mulig. Man skal klare å gjøre ting selv, med eller uten veiledning.
Det som er ADL-trening for en elev er ikke nødvendigvis det for en annen. Alle er ulike og har forskjellige utgangspunkt. Noen må trene på å gå på butikken, handle og betale. Noen må trene på å lage mat, sikkerhet på kjøkkenet, ta bussen, personlig hygiene, bestille legetime, sende SMS eller kle seg riktig etter været. Felles for alle er at det er mange begreper og ferdigheter som må læres dersom man skal klare seg selv.
Det overordnede målet er selvstendighet, og et trygt og godt voksenliv.
Hvem passer ADL-serien for?
ADL-serien er direkte utviklet for elever i grunnskolen og opp til videregående skole. Den passer også i barnehagen som en muntlig og praktisk aktivitet, spesielt nivå 1. Serien passer også for noen som skal lære seg å bo i egen bolig, eller som allerede bor i egen bolig. Serien er et godt supplement for personer som skal lære seg norsk, og andre på voksenopplæring. Den kan brukes på demente og andre med ulike utfordringer som helsemessige og/eller kognitive vansker.
Serien er godt egnet til spesialundervisning og tilrettelagt opplæring på videregående skole og ungdomstrinn, og kan like gjerne brukes på barnetrinn knyttet til livsmestring. Lærerveiledningen er åpen for alle, og vil gi deg utvidet informasjon om serien, og vil utvikles i takt med leksjonene. Les lærerveiledningen før du tar i bruk materiellet.
Hver leksjon inneholder både overordnede mål og konkrete mål. Disse bruker du som pedagog når du skal utforme IOP og/eller undervisningsplan for eleven/gruppa.
ADL-serien - leksjonenes oppbygging
Alle leksjoner vil ha tre hefter som øker i vanskelighetsgrad. Opplegget er slik at alle starter med hefte 1 og jobber seg så eventuelt videre til hefte 2 og 3. Skal elevene lære best mulig er det viktig å repetere. Alle leksjoner har en liste med fokusord og begreper. Det er en fordel om disse også gås gjennom og repeteres hjemme.
Hvilke emner kommer i ADL-serien?
Vi jobber etter en tentativ liste som du kan se under. Serien er ikke nødvendigvis begrenset til eller låst til disse emnene. Hvis du har elever med andre behov enn disse er det flott om du tar kontakt. Formålet er at dette ADL-materiellet skal bli så dekkende som mulig. Ikke minst ønsker vi at det skal bidra til å gi en rød tråd gjennom opplæringen til elever ved samme enhet, som følges opp av ulike pedagoger.
Ulike leksjonstema faller også naturlig inn i ordinære skolefag og vil være relevante for kompetansemål derfra. I tråd med overordnet del av læreplanverket skal disse leksjonene gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir dem muligheter til å være selvstendige og ta ansvarlige livsvalg. Livsmestring i praksis vil innebære å både forstå og påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv.
Eksempler fra leksjon A1: På kjøkkenet.
Eksempler fra leksjon A3: Bekledning.